Svar: Kan de sove i samme rum?
24. august 2006
Alder:
3 år
Hej Tina
Dejligt at høre fra dig igen:o)
Jeg ser ikke umiddelbart problemet i at drengene sover sammen, tværtimod, så vil det måske være rart for dem og virke trygt. Især fordi de begge lyder til at have behov for at nogen omkring sig for bedst at kunne falde i søvn.
De skal nok have hver sin seng, men nogle gange synes børn faktisk også at det er rigtig rart at sove i samme seng, så kan de ligge og holde om hinanden. Det er vel egentligt forståeligt nok, - vi forældre ligger jo også sammen. Det største problem i forhold til at sove i samme seng, handler mere om renlighed. Det er aldrig særlig rart at skulle sove i seng med en som gennemvæder madrassen:o)
Med hensyn til mørkeræd, så synes jeg I skal finde en lille natlampe, som kan lyse lidt op på værelset uden at give for meget lys. Man kan få forskellige slags og man kan også få små lamper som kan sættes i stikkontakten ved døren, så man altid kan finde døren ud - det kan virke betryggende for mange børn.
Det kunne være en god idé at lave et fælles soverum og et fælles legerum. I soverummet kunne jo så være deres senge, men så også en stol, som du eller far kunne sidde på, når drengene skulle sove. Når de bliver puttet kan I så vurdere om de skal ligge i hver deres seng, eller om de skal ligge sammen og en af jer forældre kunne så sidde i værelset og læse en historie. På den måde vil I være til stede uden at sidde hos hver enkelt. De skal naturligvis prøve at lægge sig til at sove imens i læser historien.
I kan fortsat køre princippet med at vende tilbage efter kort tid, så Andreas ved at I fortsat er der og han trygt kan lægge sig til at sove. Hvis Benjamin stiger ud af sengen, må han følges tilbage, evt. vil Andreas give lov til at han kravler over i hans seng. Det må komme an på en prøve.
Det er dejligt at høre at I ellers har det godt. Det bliver spændende, når der kommer en lille ny igen - og så en dreng mere? :o)
Pas godt på hinanden, over there.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske