Brev:
Aftensoveproblemer og natflaske på ny - 7 mdr.
24. august 2006
Alder:
7 mdr.
Aftensoveproblemer og natflaske på ny - 7 mdr.
Hej
Jeg skriver til dig angående søvnproblemer med vores datter Ella på 7 måneder (75,5 cm/9 kg). Ella har sovet igennem - fra 22-6 næsten hver nat fra 2 måneders alderen. Hun er blevet ammet og suppleret med flasken indtil 1½-2 mdr. alderen hvorefter vi gik helt over til flasken. Mht. mad er vi nu oppe på 3-5 skemåltider om dagen, hun spiser dog sjældent helt op. Rent udviklingsmæssigt har hun krøbet fremad i 1½ måneds tid og har længe stået på alle fire. For nyligt er bevægelserne blevet decideret kravlen.
Fra hun blev ca. 6 måneder er hun begyndt at vågne op om natten og vil have mad, spiser som regel 160-200 ml MME på flaske. Hun vågner alt mellem 00.30 og 5.30 og sover videre bagefter. Vi tager hende ind i vores seng, hvor hun får flasken og sover videre. Enkelte dage sover hun til 6-7 tiden uden flasken. Hun begynder at virke træt og kommer i seng 19.30-20-tiden.
Jeg er bekymret over om natflasken er et skråplan - bør den 'udfases'. Jeg tænker også på om den tager appetitten fra skemåltiderne? Og så er det selvfølgelig også ærgerligt at den støder til, når den ikke har været nødvendig siden 2 mdr. alderen :-)
Det andet (og større!) problem er putningen. Om dagen sover hun i barnevognen, men om aftenen lægger vi hende i hendes egen seng i eget værelse, hvor hun har sovet siden 1 mdr. alderen (først vugge, siden seng). Om dagen er der få problemer, det tager ca. 5-10 minutter at få hende til at falde i søvn - lidt rokken med vognen og en sang. Om aftenen derimod...
Det har normalt altid taget ca 20-30 minutter at få hende til at falde i søvn. Vi har ikke været i rummet hele tiden, men gået ind med intervaller uden nogen gråd eller lign. Nu er vi oppe på 2-3½ time! Hun græder og græder og vi prøver stort set alt undtagen at tage hende op - synger, holder benene (hun er motorisk urolig og det virker som om det hjælper lidt at holde hende fast), sidder ved siden af, nusser, holder hånd, giver flaske... Det virker ikke til at hjælpe og for hver dag virker det som om det tager længere og længere tid. Det har været sådan siden 6 mdr. alderen.
Hvad gør vi??? Jeg er helt lost - skal hun græde, skal vi benytte barnevogn, skal vi...?
En ting jeg dog tror vil hjælpe er et fastere putteritual - måske du kan give nogle ideer? Starter ritualet, når hun viser tegn på træthed - eller på et bestemt klokkeslet - eller før man 'tror' hun er træt? Hvor ens skal ritualet være - en sang/samme sang, en historie/samme historie, samme elementer/samme rækkefølge, mv. Kan det godt være mor og far på skift eller skal det være den samme?
Håber du kan hjælpe med både putteritual og konkrete råd til hvad vi gør i situationen med aftenputning!
Ellas mor