Svar: Aftensoveproblemer og natflaske på ny - 7 mdr.
24. august 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Ellas mor
Umiddelbart tænker jeg at der er flere ting som gør sig gældende. Jeg vil prøve at nævne lidt forskelligt her og så kan du selv vurdere, hvad der kunne være aktuelt for jer.
Min først tanke handler om hvor meget Ella sover om dagen. Det er ofte en sammenhæng imellem dagssøvnen og nattesøvnen. I en alder af 7 mdr vil de fleste børn ikke have behov for at sove mere end to gange dagligt. Det vil være en formiddagslur og en middagslur. Tilsammen vil dagslurene vare ca. 3-4 timer, det kunne f.eks. være en formiddagslur på 1 time og en middagslur på 2½ time.
Derudover så vil de fleste børn spise 3-4 måltider skemad og mælk om natten burde ikke være nødvendig. Det at få mælk om natten kan godt mætte så meget at det tager pladsen op for maden om dagen. Men når det er sagt, så er der fortsat rigtig mange børn som vil have behov for mælk sen aften, mod så at kunne sove til næste morgen tidlig.
Der er børn, der som jeres datter, fra de er ganske små "sover igennem om natten". Men det er de færreste og det er helt normalt at børn ikke vedbliver at sove på samme måde, når de bliver lidt ældre. I må bare være glade for at hun har så godt et sovehjerte, som det lyder til:o)
Hendes natlige uro skyldes sandsynligvis også at hun er så godt med motorisk. Hun kravler allerede og hun er derfor igang med at øve sig - en øvelse som også sker om natten. Problemet er bare at hun i søvne, får sig bevæget til en stilling, får sig lagt op i kravlestilling og så kan hun ikke finde ud af at komme videre og selv blive lagt rigtigt. Mange børn gør på denne måde, når de er lidt ældre - hos jer lyder det dog som om at det kunne være det, der sker nu. Det er altså en motorisk fase, som hun skal igennem.
Hun har også en alder, hvor hun har brug for at vide at I er der, selvom hun ikke kan se jer. Ella lyder til at være en pige som allerede er i separationsfasen, den ses ofte i 7-10 mdr´s alderen og det lyder som om at hun er der nu. Hun er derfor utryg ved at lægge sig til at sove, fordi hun har svært ved at forholde sig til at I sidder inde ved siden af - hun skal helst se jer, for at vide at I er der. Derfor falder hun også til ro, når I henter hende ind i jeres seng.
I må prøve at vurdere, hvorvidt I skal blive hos hende til hun sover. Nogle børn falder trygt til ro, hvis man sidder hos dem og så kan det hele måske gøres på 15 minutter. Andre børn ser det som en oplagt mulighed for underholdning og så er man nødt til at gå. For atter andre er den bedste løsning at man bliver i rummet og foretager sig et eller andet. Det kan være at ordne strygetøj, så er man der, får noget fra hånden. Ella føler tryghed ved ikke at være alene og lægger sig så måske til at sove og lærer derved at falde i søvn alene i sin seng.
Et putteritual er meget en del af de dagligdags ting. Det kan være at få et bad, at få ren ble, få nattøj på, få varm mælk, få børstet tænder, få læst en historie, få sunget en sang, få startet musikuroen, få puttebamsen, suttekluden osv.
Det er vigtigt at nogle ting er genkendelige. F.eks. puttebamsen og suttekluden, men også sangen kan godt være den samme. Børn kan også nogle gange bede om at få læst den samme historie hver aften, men generelt er historier nok for lidt større børn. Ella vil nok have det bedst med en sang.
Da hun protesterer voldsomt mod at I går og tilsyneladende gerne vil op, så kan det være nødvendigt at I tager hende op, får hende beroliget og så prøver at putte hende igen. Men umiddelbart tænker jeg, at I skal prøve at tænke lidt alternativt og hos jer ville det måske derfor være en god idé at forsøge at være i rummet, men at lave noget andet imens.
Med hensyn til tidspunktet for putningen, så kommer det meget an på hvordan hun er. Umiddelbart er det jo vigtigt at hun viser tegn til træthed, men er hun god til at signalere hvad hun vil? Hvis hun først viser at hun er træt, når hun er overtræt, så er det bedre at putte hende før hun viser tegn. Der sker ikke spor ved at kigge lidt på klokken, med den alder hun har, det kan være en udmærket hjælp. Det giver også en mere fastlagt rutine om aftenen, - spise aftensmad, blive puslet, få en flaske, puttes - så vil tiden være nogenlunde ens.
Nogle gange er det bedst at det er samme forælder som putter, andre børn har ikke noget imod at man skiftes. Igen må I prøve jer lidt frem:o)
Som sagt så skal putteritualet være en del af dagligdagen. I skal ikke stille en masse ekstra på benene. Det putteritual I vælger skal være overkommeligt - også i tiden frem.
Hvis I putter hende ved 19.30-20.00 tiden, så vil det være okay at hun får en flaske kl. 23, når I selv går i seng, men herefter burde hun så kunne sove til næste morgen tidlig.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske