Svar: Dagplejer der ryger
24. august 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Camilla
Du er bestemt ikke den eneste mor, som har det sådan og der har fornylig været en del debat i medierne netop omkring dette emne.
Rigtig mange forældre kræver røgfri dagpleje, hvilket man jo ikke kan fortænke dem i. Passiv rygning er skadeligt og vi ønsker jo det bedste for vores børn. Rygning er en faktor som spiller ind, når man taler om børn. F.eks. når man taler om vuggedød og allergi og man ved at et godt indeklima er vigtigt for børns velbefindende. Ja såmænd også for os voksne:o)
Dagplejernes forbund har været fremme med en udtalelse om at det kunne blive svært at få dagplejepladser, hvis man forbyder rygning helt i de hjem, hvor børnene bliver passet.
Noget af det, som diskuteres er jo også, hvis ægtefællen ryger. Altså dagplejeren ryger ikke, men der ryges i hjemmet. Skal dette være tilladt, det er jo pasning i privat hjem.
Der er jo også pædagoger som ryger. Så at sende sit barn i institution er heller ikke nødvendigvis en garanti. Selvom der ikke ryges i lokaler, hvor børnene befinder sig, så kan personalet jo godt have røgpartikler i deres tøj.
Jeg har også mødt forældre som siger at så må de der ryger få deres børn passet af andre som ryger - men det er jo synd for børnene, så slipper de aldrig for røg.
Der er masser af meninger og holdninger om tobak, rygning og børn og i sidste ende må det være en politisk beslutning.
Lige i forhold til jeres lille familie, så synes jeg du skulle undersøge mulighederne for at få dit barn passet et andet sted. Det er ikke frugtbart for samarbejdet, at du allerede er ked af at dagplejeren ryger.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske