Svar: Hvor mange måltider? - 5 mdr.
24. august 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Anja
For at starte med det sidste først, så anbefales Profylac de første 4 mdr og herefter kan din datter ernæres fuldstændig som alle andre børn. Da hun både får grød og mos, går jeg ud fra at hun har passeret denne aldersgrænse, så derfor kan du roligt gå over til Nan eller Allomin.
Det vil være en god idé at du begynder med at skifte en flaske af gangen, således at du den ene dag udskifter 1 flaske, næste dag udskifter 2 flasker osv. Erstatningen er anderledes, smager også anderledes, så du skal lige give hende en chance for at følge med.
Med hensyn til antallet af flasker, så er det sådan at nogle børn spiser rigtigt store portioner. Hvis din datter hører til dem og det lyder umiddelbart sådan, så er det okay at hun kun spiser 4 gange dagligt. Spiser hun f.eks. 200ml hver gang, så vil hun jo sammenlagt få 800ml + den mælk der kan være på grøden. Det vil være okay.
Men hvis hun spiser små mængder, så kan det være nødvendigt at tilbyde hende ekstra, så hun får lidt men tit.
Der er stor forskel på børn som udelukkende får mme og børn som udelukkende ammes. Børn der ammes vil ofte spise hyppigere og de vil ofte ikke kunne klare sig igennem natten uden at få mælk. Det kan derfor være helt okay at din datter sover igennem om natten - dejligt for jer alle - du skal bare sikre dig at hun så tager sit behov om dagen. Heldigvis er det jo sådan at man ved præcist hvor meget de får, når man giver flaske.
Du skriver: "Hvis jeg giver hende mindre måltider ad gangen, brokker hun sig allerede efter ½-1 time." Det kan nogle gange være en god idé at give lidt mindre mængde grød/mos og så lade en flaske efterfølge skemaden. Altså så hun ikke får enten eller men både og. Hvis hun er vandt til at spise store mængder mælk, så burde hun kunne klare både en portion skemad og en efterfølgende flaske og på den måde kan du måske få hende bedre reguleret ind.
Men ellers må jeg sige at det jo handler meget om at se på din datter. Hvis hun er glad, smiler, ruller omkring, pludrer, tisser, har gang i maven osv. ja så må du gå ud fra at hun får, hvad hun har behov for.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske