Svar: Mad 9½ måned
24. august 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Heidi
Tak for dine roser og det er dejligt at høre, at det går så godt med maden:o)
Fisk indeholder rigtig mange vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og mange forskellige fedtsyrer, som er vigtigt for bl.a. udviklingen af hjernen og det nedsætter også risikoen for hjerte-karsygdomme senere i livet. Derfor er det en god idé at man lærer sit barn at spise fisk.
Du må gerne give din datter de almindelige typer fisk, som laks, sild, makrel, rødspætte, torsk osv. I kan spise fisk til aften 1-2 gange om ugen og hun kan få fisk som pålæg til frokost.
Men det der hedder rovfisk bør du ikke servere særligt meget af. Børn under 3 år bør højst spise 25 g om ugen. Rovfisk er f.eks. rokke, helleflynder, oliefisk, escolar, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun (tunbøffer). Det gælder ikke dåsetun, der typisk bliver fremstillet af små tunfisk, som indeholder mindre kviksølv.
Det er normalt at dele af maden kan komme hel ud igen, og det skal ikke forhindre dig i at servere det. Det vil være en god idé at koge grøntsagerne lidt, så kan hun bedre optage dem, men det er ikke nødvendigt og rosiner har det med at passere igennem tarmsystemet og det er okay. Vær i øvrigt opmærksom på at hun ikke må få for mange rosiner max 50g om ugen. Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A.
Med hensyn til dårlig ånde, så burde hun ikke have dårlig ånde som sådan. Er det kun om morgenen, eller oplever du det også i løbet af dagen?
Når man taler om dårlig ånde hos børn, så er det vigtigt at skelne imellem den dårlige lugt, der kan være fra munden om morgenen, når barnet vågner efter natten, den lugt der følger med en evt. bøvs og så hvis barnet løbende igennem dagen har dårlig lugt fra munden.
En hyppig årsag til dårlig ånde hos børn er, hvis mundhygiejnen ikke er i orden. Det er vigtigt at få børstet barnets tænder godt mindst to gange om dagen. Og det skal gøres af en voksen. Hvis barnet lider af meget dårlig ånde, kan det også hjælpe at børste blidt på tungen med tandbørsten.
Derudover må man også tænke på om barnet har betændte mandler. Hvis barnet ofte er forkølet, er generet af hævede polypper og mandler kan det give dårlig ånde. Madrester og bakterier kan gemme sig i små hulrum i mandlerne. En øre-næse-hals læge vil hurtigt kunne fortælle om det er problemet.
Du skal også være opmærksom på at din datter får små hyppige måltider. Jo længere tid der går imellem at vi spiser, jo større er risikoen for dårlig ånde. Når vi ikke spiser dannes der mindre spyt og flere bakterier. Den flora der normalt er i mundhulen vil, når der mangler mad og spyt, begynde at afstøde slimhindeceller, hvilket kan give dårlig ånde.
Du skal også tænke over, hvad din datter spiser. Krydret mad kan give dårlig ånde, men også meget fed kost og indtagelse af for store mængder mælk har indflydelse på ånden. Igen skal du jo så også tage hensyn til hendes alder:o)
Det bedste du kan gøre er at sørge for en god mundhygiejne, hvor du også børster evt. belægninger væk fra tungen. Giv din datter hyppige måltider (dejligt at hun er så glad for at spise) og gerne brød og andet der skal tykkes godt, så munden har noget at arbejde med. Et gammel husmoderråd er at bruge danskvand (med brus). Hun skal ikke have store mængder af det, men hun kan evt. drikke lidt eller du kan se om du kan lære hende at skylle munden i det.
Hvis det er et vedvarende problem, synes jeg du skal få en øre-næse-hals læge til at se på hende.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske