Svar: Ekstrem kræsen dreng på 8 mdr.
24. august 2006
Alder:
8 mdr.
Kære fortvivlede mor
Der er børn som mundmotorisk ikke er parat til mad i stykker før de er 9-10 mdr gamle og det er okay. Det vigtigste er at de har en lyst og en nysgerrighed, når det drejer sig om at smage mad.
Du skriver: "Han er ekstremt kræsen. Han nægter at spise noget med den mindste struktur (klumper), han vil ikke have kartofler, øllebrød (heller ikke selvom det er sødet), blomkål - altså stort set alt sundt bliver afvist".
Jeg tror ikke det handler om kræsenhed, slet ikke. Han bliver også beskrevet som nysgerrig, vil gerne smage på jeres mad, vil gerne spise selv osv. så er man ikke kræsen:o) Men jeg tror at jeres dreng har svært ved at finde ud af at tygge maden og få den ført bag til svælget og så synke - altså det rent mundmotoriske. Det handler efter min mening mere om det, end om at han er kræsen.
Hans mælkeindtag er okay, men du kan godt begynde at skrue lidt ned på antallet af flasker. Hvis han f.eks. får flaske 3 gange dagligt, morgen (160), eftermiddag (160), aften (200) så får han nok til at dække sit jernbehov. Derudover kan han så tilbydes mælk på grøden, kan evt. drikke lidt mælk af kop osv.
Når han bliver 9 mdr gammel, må du gerne begynde at tilbyde ham mere komælk og han kan således begynde at få lidt tykmælk eller A38 om eftermiddagen. Evt. med frugtmos, lidt friske bær eller lidt rugbrødsdrys.
Når jeg ser planen for dagen du har sendt, så tænker jeg at det vil være en god idé hvis du kunne tilbyde ham flere små måltider. Giv ham gerne grød og mos, så han får noget som mætter, men giv ham også gerne mad i stykker, som han kan sidde med. Det er vigtigt for at han kan øve sig.
Når du f.eks. giver frokost (som i øvrigt ser rigtig fin ud), så prøv at servere grøntsagmosen som du har beskrevet, men giv ham f.eks. også lidt godt kogte pastaskruer ved siden af.
Kan man købe Hipp - mad på glas, hvor du bor? De laver en pasta bolognaise, hvor der faktisk er små stykker pasta i og det kunne du forsøge.
Om eftermiddagen kan han godt tilbydes lidt frugtmos, men også meget gerne frisk frugt i stykker. Æble er nok for hårdt for ham, men f.eks. hindbær, lidt blød blomme uden skræl, en appelsinbåd. Og prøv så også med ½ bolle med smør. Ikke i hapsere, men lad ham sidde med ½ bolle i hånden, køre den ind og ud af munden, få fornemmelsen af at skulle arbejde med den i munden. Det handler om træning.
Du kan også koge lidt ærter, majs, stykker af gulerod - du kan købe en pose frosne grøntsager, så er det let. Kog dem lidt møre, men samtidig, så han kan vænne sig til at de er i stykker. Ærter og majs er så små, så dem burde han kunne klare, når de koges godt.
Giv ham gerne jeres mad. Også meget gerne om aftenen. Han er så gammel nu at han kan se, hvis han tilbydes noget andet og han vil rigtig gerne det samme som han ser I gør. Giv ham familiemad, men mos det, så han kan klare det. Giv ham dog samtidig mad i stykker, som han kan sidde med.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig Morgen (6-7): Flaske
Morgen: Grød, flerkornsgrød, havregrød med mælk, vand af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, lidt frugtmos, frisk frugt/bær, mme af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, pasta, ris (blendet som nu) + lidt godt kogt tilbehør (af det samme) ved siden af. Vand af kop
Evt. Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør, frugtmos, frisk frugt/bær. Med tiden lidt tykmælk, A38 med drys.
Sen eftermiddag: Evt lidt godt kogte grøntsager, vand eller mme af kop
Aften: Det samme som I spiser, men blendet så kan kan klare det. Dog også lidt af maden som er i stykker, så han kan øve sig og spise det han ser I spiser.
Flaske med vælling til natten og puttes.
Vælg madvarer som smager af noget. Brug jeres egen sovs, da sovs også er med til at "smøre" så maden glider lettere ned. Smørsovs kan også nogle gange være en god idé - nogle elsker smørsovs andre ikke, men det kan forsøges. De gammeldags retter kan ofte være en succes f.eks. "boller i karry" eller kartoffelmos med millionbøf".
Prøv at acceptere at din dreng måske er lidt senere til at tygge og finde ud af det, end andre børn kan være. Det er okay. Han er jo en stor og rigtig dejlig dreng, som viser naturlig nysgerrighed og interesse, han skal bare lige finde ud af det og du hjælper ham bedst ved at prøve at tilbyde ham lidt i det små. Fokuser derfor mere på at give ham forskellig mad og forskellige smagsoplevelser end på om han nu lige følger "bogen"- børn er forskellige og det skal der være plads til:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske