Svar: Tynd baby
24. august 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Mathilde
Jeg kommer hos en familie, hvor deres lille pige også altid har haft svært ved at tage sit mælkebehov. Til stor frustration, tror jeg:o) Men forleden fortalte hendes mor mig, at de havde fundet "de vise sten". De var begyndt at tænke modsat og det virkede - hun syntes derfor jeg skulle have dette i tankerne - og det har jeg så nu, for din historie lyder som om man også skulle "tænke modsat" hos jer:o)
Og her kommer så forslaget! Man siger normalt, at det er rigtig vigtigt at børnene får masser at spise, bliver fyldt godt op og så herefter puttes - Men det virker ikke hos jer! Derfor skal jeres datter ikke have flaske før hun skal sove, men i stedet tilbydes flaske, når hun vågner.
Når jeg ser din beskrivelse, så drikker hun fint sin flaske om morgenen efter at have sovet om natten. Hun vil også meget gerne have vællingen til natten. Men flaskerne før hun skal sove om dagen er problematiske. Derfor foreslår jeg, at du putter hende efter grød/mos og mme på kop og så først tilbyder flaske, når hun vågner.
En plan for dagen kunne så se således ud:
kl. 7.30: vågner
kl. 8: 200ml mme
kl. 9.30: puttes
Tilbydes flaske med mme, når hun vågner
kl. 11.30: grød mme på kop
kl. 13.30: puttes
kl. 16.30: vågner og tilbydes flaske med mme
kl. 18: kartoffelmos m. grønsager mme på kop
kl. 20: 150-200 ml. vælling
Jeg synes du skulle prøve. Jeg håber det virker. Det er jo dejligt, når forældre kan drage nytte af hinandens erfaringer og sundhedsplejersker også kan blive klogere:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske