Brev:
Nægter selv at spise
25. august 2006
Alder:
20 mdr.
Nægter selv at spise
Hej Helen
Jeg har "desperat" brug for hjælp og råd. Jeg har en søn på 20 måneder, der nægter selv at spise, især med ske og gaffel - han vil gerne selv spise, når han får en bolle eller lign. at gnave på eller frugtstykker, ostehaps og lign. Han kan bruge både ske og gaffel.
Det skal siges at han altid har været småtspisende, og at der, desværre, har været meget fokus omkring spisesituationerne. Tror alt nærmest gik i hårdknude fra starten, hvor der var problemer med amningen, så han fik flaske fra han var 8 uger.
Han kunne ikke "tåle" alm. MME, og først da vi skiftede til HA 1 begyndte det at gå godt. Var ikke vild med hverken grød eller mos (startede først da han var 5 mdr - efter råd fra egen sundhedspl.) Begyndte at spise mere da han kunne få lidt mere tyggekost.
Samtidig er han "ørebarn" - med dræn - hvilket evt. også har spillet ind på både appetit og lyst til at spise. Dette har gjort, at han indtil han var ca 16 måneder ofte vågnede op til 20 gange (uden overdrivelse !) om natten, selvom han har dræn i. I en periode sov han bedre om natten, når vi kunne få ham til at spise "et godt" aftenmåltid. Og vi var alle (både forældre og Magnus) mærket af den manglende søvn, så alle kneb galt når det drejede sig om at få Magnus til at spise. Skal siges at den dårlige søvn dog vendte tilbage, men nu er han begyndt at sove rigtig godt om natten, mad eller ej.
Han har altid selv fået lov til at spise, men vi har samtidig madet ham, igen for at han skulle få noget "indenbords". I en periode blev der også lavet specielmad til ham, vi har altid spist sammen til måltiderne, men ikke altid det samme. Men lige før sommerferien gad jeg ikke dette mere, så nu må han spise det vi får og så selv bestemme hvor meget! Men hvis ikke han bliver madet får han faktisk ikke noget.
Han er jo selvfølgelig blevet vant til nu at blive madet, og nægter fuldstændigt at spise selv. Det er ikke sådan at jeg fra den ene dag til den anden har forlangt at han skulle spise alt selv - og han har også villet spise selv, men "hånden på hjertet" nok aldrig et helt måltid. Jeg ved at jeg dybest set selv er skyld i problemerne, ved bare ikke helt hvordan de kan løses.
Han har altid selv en gaffel eller ske til måltiderne. Jeg prøver at guide ham både verbalt og fysisk, men der sker som oftest det at han siger nej og kravler ned fra sin stol og går fra bordet, når jeg prøver at få ham til at spise selv. Bliver han madet fra starten af spiser han som regel, og siger selv til når han ikke vil have mere, hvilket selvfølgelig respekteres. Synes ikke jeg vil sige "spiser du ikke selv får du ingen mad", synes han er for lille til at kunne forstå dette!!!
Han bliver altid tilbudt frisk frugt inden sengetid, men det er ikke altid han spiser ret meget af det, selvom han ikke har spist særligt meget til aftensmaden.
Der har til tider været en rigtig træls stemning i spisesituationerne, og dette er vi opmærksomme på, og prøver at lade ham sidde selv og småsnakke og hygge os.
Jeg bliver sådan i tvivl, om det "bare" er fordi han vil mades, og ikke vil give slip på dette eller kravet til ham er for stort, synes jo bare at hans alder (og det han ellers kan) gør at han selv snart skulle kunne/ville spise. Han viser ingen interesse for selv at ville spise.
I dagpleje spiser han selv, (dagplejen fortæller dog, at hun til tider "nøder" ham, ellers har han travlt med at "snakke" med de andre børn) men kun med fingrene, de får også kun rugbrød + grønt til frokost. Dette gør han også for det meste herhjemme, men får også tilbudt en gaffel. Og hvis han til aftensmaden vil spise eks. pasta med fingrene får han lov til det, så det er ikke sådan han skal bruge en gaffel eller ske, noget mad er bare ikke så let at spise med fingrene - eks kødsauce :-)
Han er generelt selektiv ifht. mad. Grøntsager (udover agurk) spiser han kun, hvis de er "skjult" eks. i kødsauce eller ovenpå hj. lavet pizza, kartofler vil han ikke have - og det har han aldrig villet spise. Vil gerne have frugt og al slags brød, men helst bare til at "gnave" på. Spiser forskelligt slags kødpålæg på rugbrød eller makrel (fra dåse) hvilket er den eneste slags fisk han vil spise. Kød til aften er det igen kun hvis det er "skjult" i anden mad, medmindre det er pølser.
Vægt - og længde ligger han nederst på kurven, men er udviklingsmæssigt alderssvarende både motorisk og kognitivt og er en glad dreng med temperament :-), der kan blive rigtig gal hvis vi ikke forstår ham lige med det samme, eller hvis tingene driller.
Som skrevet tidligere, så ved jeg at vi forældre selv har været med til at det hele er gået i "hårdknude", har brug for råd til at komme videre. Har spurgt til råds andre steder bl.a. egen sundhedsplejerske, men får altid rådet "det skal nok komme" hvilket det måske også gør, men det fylder meget for mig, og håber derfor at det "set med dine øjne" - du plejer at give nogle gode og brugbare svar:-) kan løses !!!
Håber at dette indlæg er uddybende nok og ikke alt for forvirrende, kan være svært at få alt med på skrift.
Mange hilsner fra Jeanett