Svar: Nægter selv at spise
25. august 2006
Alder:
20 mdr.
Kære Jeanett
Når jeg læser din beskrivelse af Magnus, så tænker jeg at der er rigtig mange faktorer som spiller ind.
For det første har du naturligvis ret i at "historien" spiller ind. I har alle en erfaring med at Magnus er småtspisende og at det med spisningen har været svært lige fra starten. Samtidig har han også været syg undervejs og der er mange ting, som derfor har påvirket og haft indflydelse på hans lyst til at spise.
Når børn ikke vil spise, så bliver forældre naturligt urolige. Vi ved hvor vigtigt det er for barnets trivsel og i bekymring for barnet forsøger vi så på alle mulige måder at få barnet til at spise. Nogle går igang med at lave specielle retter til barnet, nogen kræver at der smages på maden og sidder troligt og venter på at barnet sluger en bid, andre lokker med en belønning og atter andre gør noget helt femte.
Vores bekymring kan naturligvis være reel nok, men det er meget vigtigt at man forsøger at "slappe lidt af". Det er derfor rigtig fint at du har besluttet dig for nu at servere den mad I andre spiser - du skal bare vide at ting tager tid:o)
Magnus har en rigtig god hukommelse og han ved udmærket godt at han ved at lukke munden, får jeres fulde opmærksomhed ved bordet. Og det er skønt at være i centrum:o)
I skal naturligvis sørge for at han får opmærksomhed nok uden for måltiderne, så han ikke behøver kræve opmærksomheden specielt i spisesituationen. Samtidig skal I måske også tale om, hvad der foregår mellem jer to forældre, når I spiser. Du nævner selv at der ofte kan være en dårlig stemning. Handler det om bekymringen for Magnus´trivsel, eller gør andre ting sig gældende - er I f.eks. uenige om hvordan I skal gøre i forhold til Magnus, jeres tanker om opdragelse osv. Børn kan godt reagere med "negativ spiseadfærd" som reaktion på at mor og far har et problem.
Magnus er 20 måneder nu og han mestrer både at spise med ske og gaffel, men det er fortsat lettest at spise med hænderne. Jeg synes derfor I skal lade ham gøre begge dele.
I kan vælge om morgenen at servere f.eks. en havregrød, den er han nødt til at spise med ske. Sæt ham i den høje stol, stil skålen foran ham og lad ham gå igang. Måske skulle I prøve ikke at sidde ved bordet sammen med ham, men i stedet gå lidt rundt i køkkenet. Så er I i nærheden og han kan gå i gang uden at få særskilt opmærksomhed.
Til formiddag kan han få frisk frugt og en bolle og det må han gerne spise med hænderne.
Til frokost kan han få kvarte stykker rugbrød, dem kan han spise med fingrene. Kog lidt ærter, gulerod, majs ved siden af - opfordre ham til at spise dem med skeen. Ikke noget med at kræve at han skal, ikke noget med at kritisere måden han spiser på og sige at han skal spise pænt - bare give ham en ske og opfordre til at han prøver.
Om eftermiddagen kan han få en portion tykmælk med lidt drys, det er han nødt til at spise med ske og så kan han få lidt frisk frugt til eller ½ bolle og det kan han spise med fingrene.
Til aften kan han tilbydes mad i stykker, som I andre spiser. Og igen må noget spises med hænderne og noget med gaffel eller ske.
Prøv at lade være med at skjule maden ved at blande det hele sammen. Lav i stedet en variation og lad ham smage på det forskellige. Hvis han ikke kan lide almindelige kogte kartofler, så prøv med kartoffelbåde fra ovnen (de kan spises med hænderne) eller lav en gang flødekartofler (de kan moses på tallerkenen og spises med ske eller gaffel).
Hvis du kan give ham lidt forskelligt grønt til frokost, så behøver du ikke fokusere så meget på grøntindtaget om aftenen. Du kan også gøre det at du før aftensmaden serverer et lille fad med lidt forskelligt grønt på. Det kan være lidt rød peberfrugt, lidt gulerod i små stænger, lidt agurk, tomat osv. På den måde kan du lære ham at spise lidt grønt og igen behøver du så ikke fokusere på indtaget til aftensmaden.
Hans appetit er ikke længere så stor med den alder han har nu og lysten dermed heller ikke. Samtidig er han også mere selektiv og ja, han prøver naturligvis også grænser.
Det er derfor meget vigtigt at I ikke gør for stort et nummer ud af tingene, men bare serverer og lader ham gå igang. Prøv med de lidt mere gammeldagsretter. Det kan børn ofte godt lide. Det kan være "boller i karry", "hamburgerryg", "kartoffelmos og millionbøf", "flæskesteg og brun sovs".
Det er meget vigtigt at I holder op med at snyde ham. Han ved jo ikke hvad han reelt spiser, hvis det hele snydes ind. Det kan I gøre enkelte gange, men som hovedregel synes jeg at I skal lade ham smage og se forskellig mad. Gå ud fra at han kan lide det, stil ikke spørgsmålstegn ved det - bare en lille smule på tallerkenen og så en hmmm, hvor smager det dejligt. Han ser jo også at I nyder maden og jeres mad er vel ikke blandet sammen? Han skal have maden serveret som I spiser den.
Lad ham selv spise og når han så har spist ½ portion, så kan du godt spørge om du skal hjælpe, men lad være at gøre det til rutinen hver dag. Han kan godt spise selv, men vil også synes det er dejligt at du hjælper, så det er den balance du skal finde. Lad være med at guide ham både verbalt og fysisk. Det bryder han sig ikke om og så går han.
I dagplejen spiser han, men her får han heller ikke samme opmærksomhed for her er andre børn og han kan godt. Hjemme skal I prøve at gøre det samme - sætte ham igang, men lad ellers være med at blande jer for meget.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. I må selv vælge til og fra, hvad I kan bruge. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske