Svar: Afførring hvor ofte
25. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Det lyder ganske rigtigt som om din lille dreng er forstoppet og det spiller naturligt ind på hans lyst til at spise. Jeg synes du skal få fat i noget laktulose, som du kan give ham. Han må gerne få 1 ml pr kg og du kan fordele det på 1-2 gange dagligt.
Derudover synes jeg du skal prøve at rektalstimulere ham lige så forsigtigt. Brug evt. spidsen af et termometer eller en vatpind. Kom vaseline på og stik den så forsigtigt ind ved numsehullet - ikke langt ind, bare lige lidt indenfor.
Hjælp ham med at bukke og strække sine ben i rolige bevægelser, det kan hjælpe ham med at presse, sådan at hvis der står noget derinde, så kommer det lettere ud.
Hvis dette ikke er nok, så kan det være nødvendigt at give ham et lille klyx. Det er en lille beholder med væske som man fører lidt op i endetarmen. Væsken blødgør den prop af afføring der sidder, så der atter kommer passage.
Jeg synes dog ikke du skal begynde på dette selv, men få lige lægen til at se på din dreng. Han er jo endnu ikke så gammel.
Nu hvor han er begyndt med skemad, så synes jeg han bør have afføring hver 2-3-4 dag. Så 3 uger uden afføring, det er længe.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske