Svar: Natte uro 7½ mdr
25. august 2006
Alder:
7 mdr.
Kære trætte familie
Dejligt at høre fra dig. Hvor er det bare flot at du fortsat ammer - har du slet ikke ondt mere, forsvandt det bare fra den ene dag til den næste?
Jeg synes naturligvis at du fortsat skal amme og umiddelbart behøver du ikke trappe yderligere ned, din dreng er trods alt kun 7½ måned, så amning ca. 5 gange kan være helt okay. Der er sandsynligvis også forskel på hvor meget han spiser hos dig, mon ikke det nogle gange mere handler om muligheden for at finde roen, mere end et egentligt mælkebehov?
Hvis du skulle prøve at fjerne en amning så kunne det være den om eftermiddagen (15-16). Men ellers så tænker jeg at der vil ske lidt i løbet af den næste måned og to. I takt med at jeres dreng bliver ældre, så begynder han at spise anderledes. Han bliver mere og mere nysgerrig og du vil kunne fornemme at han selv begynder at interessere sig mindre og anderledes for amningen. Nogle gange vil han slippe, måske nappe dig lidt, slipper for at se hvad far foretager sig, griner til dig osv. Tidligere vidste han ikke at du var mor og brystet var mad, for ham var det et hele; men stille og roligt begynder han at skelne de to ting og han ved godt at hvis han napper dig lidt, så kommer der en reaktion.
På dette tidspunkt, hvor amningen således fylder mindre, kan du godt forsøge at putte ham uden amning og således vil du stille og roligt nedskære ammefrekvensen i løbet af dagen, således at han ca 9 mdr gammel ikke behøver at blive ammet mere end 3 gange dagligt og efter 10 mdr´s alderen måske kan nøjes med 2. Nogle børn siger selv helt fra her, andre kan fortsætte amningen i lang tid og det er okay. Du skal gøre som I har det bedst med begge to.
I stedet for amning eftermiddag, vil du også kunne begynde at give lidt tykmælk, A38 (3,5%) eller lignende evt. med lidt frugtmos. Men du må gerne vente med dette til 9 mdr´s alderen.
Du skal være opmærksom på at han er ved at være så bevidst om amning at han godt kan kræve mere amning end nødvendigt er. Derfor er det vigtigt at I ikke skruer amningen op, men at du fortsat er den, som styrer det lidt.
Når det er sagt, så synes jeg dog også det er helt okay at du ammer sen aften og igen kl. 5 næste morgen og det er super fint at far tager over i det tidsrum, som ligger derimellem.
Jeres lille dreng lyder til at være rigtig fint med motorisk og udviklingsmæssigt i øvrigt. Jeg tænker at en del af den natlige uro derfor godt kan skyldes motorisk uro. En del børn vågner om natten, mere eller mindre i søvne, fordi de får vendt sig, kommer om på maven, og de mestrer endnu ikke at få lagt sig i en god stilling igen. Så vågner de og har brug for hjælp til at blive lagt dejligt og puttet. Jeg kan godt se at du ikke mener dette er årsagen, men ligger han helt stille?
Nogle børn har også tendens til at vågne, når de skifter søvnfase, det kan virke som "at falde" og det vågner de af. I kender det fra jer selv, man giver et spjæt og så sover man videre. Men mange børn vågner af det og så er det vigtigt at berolige og få dem til at sove videre, præcis som I gør.
Separationsfasen er også et godt bud. Det kan også betyde at han drømmer mere og vågner af en drøm.
Og så er der det med at vågne af smerter - er I sikre på det ikke skyldes tænder eller kan han være forkølet, så han vågner fordi næsen klotter til eller det gør lidt ondt i ørerne?
Som I beskriver det, så lyder det meget fint alt det I gør og lige umiddelbart så er jeres vigtigste opgave nok at give ham den tryghed han beder om. Sikre jer at han ikke trapper amningen om med bibeholder den gode udvikling. Lad far tage over i tidsrummet 23-05 og ellers må han gerne ammes. Det lyder som om I er helt på rette spor.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske