Brev:
Bøvl med maven og for tidlig født
26. august 2006
Alder:
2 mdr.
Bøvl med maven og for tidlig født
Hej Helen
Jeg har siddet og læst nogle af dine svar og er imponeret over din grundighed, og tænkte derfor, at jeg måske også kunne søge råd hos dig.
Jeg har været i kontakt med egen læge og egen sundhedsplejerske, men bliver nogle gange mere forvirret end godt er.
Jeg har en søn, der blev født 7 uger for tidligt. Han er nu 2 mdr, korrigeret alder 11 dage.
Hvor skal jeg starte...?
På det sidste (næsten efter terminsdatoen) har vi oplevet at han har problemer med maven. Han vokser fint og tager godt på - ca 40 gram om dagen. Han vejer nu lidt over 4 kg.
Han spiser mellem 8 og 10 gange i døgnet, den ene dag er han ret stabil, dagen efter er han ikke. Stabil på den måde, at der går ca 3 timer mellem hvert måltid døgnet rundt, og andre dage (og nætter) kan han bede om mad hver time, dog ikke et helt døgn.
Han døjer med luft i maven, men er blevet bedre til at bøvse. Luften i maven kommer nogle gange uproblematisk igennem systemet, men andre gange vækker det ham eller forstyrrer hans søvn. Han har haft luft i maven siden fødslen, hvor de på neonatal kunne trække meget luft op gennem sonden inden hvert måltid.
I sidste uge har han haft tynd mave, har det stadigvæk men det er aftaget lidt. Han havde meget ondt, sov ikke om natten og skreg det meste af dagen - kun bryst kunne trøste. Han havde 2 daglige eksplosive afføringer, der var så tyndt som vand, og små afførringer indimellem.
Nu har han én eksplosiv afføring i døgnet, og det virker ikke til at gøre så ondt på ham nu, når han skal af med det. Lægen mente, det kunne være en virus i maven, men at det også kunne skyldes at han bare spiser meget.
Det virker til at han er ved at få det bedre, men han skriger stadig en del om eftermiddagen/først på aftenen on and off i ca 3 timer, hvor intet kan trøste ham. Vi lægger ham på arm, giver kamille the, giver sut, vugger ham osv. Nogle gange kan han falde til ro ved at man går rundt og vugger ham.
Men, hvorfor tror du at dette fænomen opstår på det tidspunkt?
Han er ret god til at sove og falder for det meste forholdsvist nemt i søvn, for det meste i lift/barnevogn, men nogle gange også på armen eller på brystet af enten far eller mor. Om natten sover han ca 2-3 timer ad gangen, men igen, varierer det fra nat til nat. Om natten sover han i liften imellem os i sengen, men bliver vugget i søvn på arm efter hvert måltid.
Vi forsøger nu at give ham Mylicon-dråber - lægen sagde 3-4 gange i døgnet, 15 dråber ad gangen. Det er endnu så nyt, at vi ikke ved om det virker. Jeg har dog hørt fra en bekendt, der fik anbefalet af sundhedsplejersken at give barnet mylicon ved hver amning?
Og hvad er så mit spørgsmål? Jeg er i tvivl om disse ustabiliteter, natteroderi og maveproblemer kan være fordi hans faktiske alder jo kun er 11 dage - det er lidt svært at finde ud af med en for tidligt født, for skal jeg i forhold til kost og søvn opfatte ham som en 11 dage gammel dreng eller en 2 mdr gammel dreng?
Jeg ammer ham med ammebrik, da det var nødvendigt for at få etableret amning på hospitalet. Jeg har forsøgt at give ham bryst uden nogle gange, men han bliver stærkt utilfreds og frustreret, fordi han "glider af" på brystet.
Sundhedsplejersken har i øvrigt anbefalet os at prøve at forlænge intervallet mellem hans amninger, og vi gør et ihærdigt forsøg med kamillete, men det ender med at han bliver så frustreret at han skriger sig helt træt, og det kan forældrenes hjerter ikke bære! Igen, ved jeg ikke om 8-10 amninger på et døgn er for meget i forhold til ham, for skal jeg igen se ham som en 11 dage gammel dreng eller en 2 mdr gammel?
For det meste spiser han godt, og mælken løber fint, der kommer mælk ud af mundvigene på ham når han spiser og han kan af og til gylpe lidt overskydende mælk op.
Ja det er den del, men det er svært at beskrive problemet med få ord. Men hovedproblemet er nok, hvorvidt jeg kan opfatte ham ud fra hans reelle alder eller hans korrigerede alder i forhold til amning, søvnrytme osv?
Hvad kan forklaringen være på hans uro om eftermiddagen og aftenen? Hvis han har luft i maven eller har spist for meget over hele døgnet, hvorfor reagerer han så først på det tidspunkt? Og da han er god til at få nogle 2-3 timers lure i løbet af dagen, tror jeg ikke selv det er fordi han er overtræt/overstimuleret. I øvrigt synes jeg han er god til at sige fra, hvis han bliver overstimuleret med fx legetøj og så stopper stimuleringen med det samme, og jeg tager ham ind til mig og går lidt rundt med ham.
Vi har også investeret i en dyne med Krøyer-kugler i, som han sover på i sin lift, da vi oplevede at han faldt let i søvn på hans ammepude, men mente den var for ustabil som sengeleje. Så skulle der være noget i forhold til at blive afskærmet kropsligt eller sansemæssigt stimuleret til at falde til ro, har vi også forsøgt at tage højde for det. Han sover godt på den dyne.
Så har jeg vist ikke mere at tilføje:-) Jeg håber du kan finde rundt i alle mine tilføjelser, og at du har et godt råd, da ustabiliteten i søvn- og ammemønsteret bliver lidt hårdt for moren i længden og det ville hjælpe hvis hun f.eks. vidste, at det var pga hans unge korrigerede alder......for jeg synes vi har forsøgt med mange ting for at skabe ro og stabilitet omkring ham.
Med venlig hilsen
Winnie