Svar: Bøvl med maven og for tidlig født
26. august 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Winnie
Først tillykke med den lille dreng og velkommen til:o) Og tusind tak for dine rosende ord.
For tidlig fødte børn får fra de kommer til verden rigtig meget mad. Jeres lille dreng har haft lagt en sonde og har i forhold til hans lille størrelse fra starten fået en stor mængde mælk. Dette er nødvendigt for at sikre hans overlevelse og sådan må det være.
Men det at for tidlig fødte børn spiser så meget, betyder også at de ofte får lidt maveproblemer. De har et umodent tarmsystem og det er en stor påvirkning at skulle kapere, nedbryde de store mængder mælk på et tidspunkt, hvor der normalt bare skulle have været fostervand i tarmene. Det at jeres dreng har maveproblemer hænger således sammen med at han er for tidlig født og måden han således har startet sit liv på.
I forhold til han mad og mælkebehov skal I således betragte ham som et barn på 2 mdr. Han spiser godt og har behov for en større mængde end hvis han kun var 11 dage. I kraft af at han har fået sondeernæring, så har han også fra starten været vandt til at spise hyppigt, sandsynligvis hver 2 time. Og det tager tid at ændre dette mønster. Det er således helt okay og faktisk meget flot og passende at han spiser ca hver 3 time nu.
Han skal naturligvis som alle andre børn der ammes, have lov til at selvregulere. Nogle gange vil han kun die kortvarigt fordi han er tørstig, men andre gange vil han spise længere tid og her tage et hovedmåltid. Du skriver at du ammer med brik og at du har godt med mælk og kan se mælken i mundvigene på ham. Jeg kan også læse at han nu er begyndt at tage rigtig godt på.
Samtidig er han jo stadig bare et lille myr, i størrelsen er han som hvis han var født til termin (super flot), men han har måske endnu ikke så mange kræfter til at die. Man siger at det at spise et hovedmåltid ved brystet svarer i energiforbrug til at du skulle gå op af trappen til 10 sal. Det kræver altså rigtig meget af ham at spise hos dig. Samtidig kræver det ekstra energi at spise gennem en suttebrik.
Når man tænker over dette, så er der ikke noget at sige til at han har behov for at spise hyppigere. Han har sandsynligvis ikke kræfter nok til at når helt til bunds i brystet og for at blive mæt er han nødt til at spise lidt men tit.
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne amme fra et bryst af gangen. Hvis han spiser kortvarigt fra en side og så fra den anden, så risikerer du at han får for meget af den vandholdige mælk. Prøv derfor at amme fra en side, skift ham så han vågner og læg ham til samme side igen. Prøv også at holde ham vågen undervejs i amningen. Jo mere han får af den federe mælk, jo tungere ligger mælken i maven og jo mere ro i maven får han.
Det er normalt at børn i 2 mdr´s alderen kan have en periode med lidt mere tynde afføringer, nogle gange kan den også blive lidt grønlig uden at det har betydning. Herefter kommer ofte en periode, hvor der begynder at gå lidt længere imellem afføringerne, således at der ikke længere er afføring ved hvert bleskift.
I forhold til hans alder og stimulation, så er det sådan at han ser og oplever verden omkring sig som et 2 mdr´s barn. Hans verden er altså betydeligt større end for et 11 dage gammelt barn og du vil kunne se at han begynder at dreje hovedet efter lyde eller bevægelser i rummet.
I 2 mdr´s alderen har mange børn behov for at blive skærmet. Det gælder børn født til tiden, men i særdeleshed også børn født for tidligt, som i forvejen ofte er meget sensitive. Vær derfor meget opmærksomme på hvor mange stimuli jeres dreng får i løbet af dagen. Ofte går det rigtig fint imens det står på, men så kommer problemet om eftermiddagen eller aftenen - ulvetimen kalder man det. Her er han simpelthen ikke i stand til at kapere flere ting, synsindtryk, lugte osv. Men har brug for jeres hjælp til at finde ro.
Du beskriver ikke hvordan dagene går. Er han med ude at handle, har I gæster, som gerne vil holde ham, har I været ude hos andre osv. Det kan altsammen blive for meget for ham. Det kan derfor være en god idé at I i en periode prøver at skabe ro omkring ham hjemme og sørger for at handle på tidspunkter, hvor han evt. sover eller prøver at det kun foregår en eller to gange om ugen. Hvis der er mange som gerne vil holde ham, så lad være. De skal nok få lov, men ikke lige nu.
Vær også opmærksom på at han kan have svært ved at lukke lyde ude. Han skulle have været i maven men kom ud til bimlende apparaturer og alarmer. Han hører det hele, lydende i radioen, fjernsynet, jeres stemmer. I skal naturligvis ikke gå rundt på listefødder og det kan også være beroligende for ham at hører at I er der og taler sammen. Men det kan være en god idé at stille liften lidt afsides, når han skal sove og at medtænke at radioen ikke skal køre hele tiden.
Med hensyn til Mylicon dråber, så skal I følge lægens anvisning. I lægemiddelkataloget står 15 dråber et kvarter før måltid, men sundhedsplejersker må ifølge sundhedsstyrelsen ikke ordinere dette præparat, det gøres af lægen:o)
Og for at opsummere lidt så tænker jeg at jeres drengs ustabilitet, natteroderi og maveproblemer skyldes at han er for tidlig født. Det vil sige lidt mere sensitiv end andre børn, lidt mere umodent tarmsystem osv. Men det handler også om hans faktiske alder og at børn omkring 2 mdr´s alderen har behov for skærmning og hjælp til at finde roen.
I skal opfatte jeres dreng som en 2 mdr gammel dreng, men samtidig også som en dreng, der i kraft af hans for tidlige fødsel vil have behov for mere ro, nærhed, stabilitet osv. Det kan være hensigtsmæssigt at I tager hensyn til ham, som var han kun 11 dage gammel. Altså medtænker at han skal have ro og sparsom stimulering, som var han ganske ny.
Lige med hensyn til maden, så vil han have behov for hyppigere måltider end mature børn vil på dette tidspunkt, men igen fordi han er den han er. Når han skal igang med skemaden, vil det at han altid har fået meget mad betyde at han sandsynligvis starter tidligere. Man plejer at sige, at det er en god idé at starte med vælling, grød eller mos et sted midt imellem 4 måneder fra barnets fødsel og 4 måneder efter forventet termin. Men det tager vi til den tid:o)
Til sidst vil jeg lige sige, at jeg godt kan se at I allerede gør jer rigtig mange gode overvejelser, bla. omkring skærmning osv. så fortsæt endelig i den gode gænge. Det er helt fint.
Håber at jeg har givet jer lidt mere overblik og at I ikke er blevet mere forvirrede end i allerede var:o) Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske