Brev:
Upopulær grød og nattevågnen - 7½ mdr.
26. august 2006
Alder:
7 mdr.
Upopulær grød og nattevågnen - 7½ mdr.
Kære Helen
Nu har vi fået meget bedre gang i skemaden efter dit råd med ny strategi til spisning. Vores datter (nu 7½ mdr.) får skemåltider frokost og aften. De består af rugbrødshapsere og/eller grøntsagsmos med fisk/kød og/eller mos af det vi får at spise. Hun får dels ske og dels "fingermad" (vi mader hende m. fingrene); det kan hun godt lide. Hun kan sagtens klare mad med struktur og spiser gerne små bidder af kogte grøntsager, kødboller, skinke, stykker af frugt osv. Og så får hun lov at sidde med fingrene i noget mad, når vi spiser. Hun bliver ammet hen på eftermiddagen ca. kl. 16 og tilbydes ofte frugt/frugtmos el.lign. midt på eftermiddagen.
Vi vi også gerne have, at hun får noget grød, og har gennem et stykke tid tilbudt hende det om morgenen, når vi spiser morgenmad ca kl 7, dvs. ½ til 1 time efter morgenamningen. Det er bare ingen succes - hun spiser stort set aldrig noget af det. Vi har også prøvet at tilbyde det lidt senere, også kort før det tidspunkt, hvor vi ved hun plejer at blive træt til formiddagsluren (sover ca. 8.30 - men tidspunktet kan svinge noget). Ingenting dur.
Vi har prøvet forskellige typer grød - risgrød, øllebrød, fuldkornsgrød osv. Oftest sødet med frugtmos. Så er spørgsmålet: er det ok at hun slet ikke får grød? Har du en idé til hvordan det kan lykkes? Skal vi prøve at tilbyde det på et andet tidpunkt af dagen? Men så synes vi lidt det konflikter med de andre måltider - skal et af dem erstattes af et grødmåltid?
Kan det hænge sammen med, at vi endnu ikke har fået nedtrappet natamningen?
Vi synes efterhånden hun burde kunne klare natten uden mad. Vi kan se af dine andre svar omkring dette, at du fx. foreslår en sen amning/flaske, før vi går i seng og så kun tilbyde vand om natten. Men vores datter vågner ikke, når vi går i seng. Mener du, at vi skal vække hende for at tilbyde mad her i stedet for kl. 1, 2 el. 3, når hun selv melder sig?
Hun ammes kl. 19/19.30 og sover så roligt til ca. 1 eller 2, hvor hun vågner og græder, bliver så ammet og så sover hun typisk mere uroligt resten af natten: Hun er gennem de seneste uger begyndt at "pive" en del om natten - hun vågner nok en 3-5 gange og skal trøstes/vendes/aes/have sutten. Er det noget vi kan ændre, er det en periode der går over eller?
Et sidste spørgsmål ;-) hun har jævnligt haft hård mave, og har de sidste ca 1½ uge haft meget hård mave. Vi har givet laktulose gennem længere tid - dosis ca. 1 ml pr. kg legemsvægt. Men nu er det ligesom det er rigtig slemt og laktulosen ikke virker så godt. Hun har afføring, men det er hårdt og hårdt for hende at komme af med.
Vi har også forsøgt at tilbyde en del vand til og mellem måltiderne... Men det kan måske blive endnu mere. Vi leger også "Hjulene på bussen" for at få gang i maven. Har du et godt råd til slemme hårde maver?
Det blev en lang omgang - på forhånd tak for din hjælp!
Mange hilsner A