Svar: Upopulær grød og nattevågnen - 7½ mdr.
26. august 2006
Alder:
7 mdr.
Kære A
Hvor er jeg glad for at høre at det går så fint med maden og det er rigtig godt at I giver begge dele, både skemad og mad i stykker. Fortsæt endelig med det:o)
Grød vil naturligvis være dejligt idet det også er med til at holde maven lidt igang, men måske er hun bare ikke til grød og så fred være med det. Har I prøvet havregrød? Prøv også at kigge på de industrielle produkter, man kan købe havregrød, men også müsligrød og andre typer, som måske kan interessere.
Jeg kunne godt forestille mig at natamningen og morgenamningen har indflydelse på grødindtaget om formiddagen. Ville det være muligt at springe amningen over og så servere grød om morgenen uden mælk først? Mælken kan hun så få, når hun skal sove sin formiddagslur.
Grød kan også serveres om eftermiddagen, men I har ret i at det skal passe ind i forhold til de øvrige måltider. I kan dog forsøge, der sker heller ikke noget ved at dagene er forskellige, så hun får grød nogle eftermiddage og frugtmos/frugt andre dage - eller begge dele.
Jeg har oplevet børn som ikke ville spise grød, hvis den var lavet på mælk eller erstatning. Men lavede man f.eks. havregrød eller øllebrød på vand, så var det okay. I må prøve jer frem, men hvis intet duer, så er der ikke noget at gøre ved det.
Det er rigtig fint at I trøster, aer, hjælper med at skifte stilling, giver sutten osv. når jeres datter vågner om natten. Men for at undgå at det bliver hele natten, så kunne det være en rigtig god idé med mælk, når I selv går i seng.
Jeres datter kan sandsynligvis spise i søvne og det betyder, at hvis du tager hende op og lægger hende til, så vil hun kunne spise mere eller mindre sovende. Det er derfor ikke sikkert at du behøver vække hende helt, for at hun kan spise.
I øjeblikket sover hun fra kl. ca 19.30 og til kl. 01. Det vil sige godt 5 timer. Det ville være rigtig dejligt om de 5 timer lå fra kl. 24-05. Derfor kan det nogle gange hjælpe at amme f.eks. kl. 23, fordi barnet så bliver fyldt ekstra op og kan sove længere og således ikke vågner kl. 01. Hvis hun så vågner kl. 03, så må hun her hjælpes med at skifte stilling, tilbydes en sut eller lignende og først ammes igen tidlig morgen.
Det kan godt være en mulighed for jer at forsøge, men du skriver at hun ammes 1-2 timer efter hun er puttet om aftenen. Hun får således mælk igen og sover ikke alligevel. Spørgsmålet er derfor om det vil gøre nogen forskel, men man kan jo altid prøve. Alternativet kunne være at give hende en flaske med mme eller vælling, som kan mætte mere end modermælk.
Det er vigtigt at holde hendes mave igang og det lyder som om hun bør øges i laktulose. I må gerne give hende 10ml, men skal hun have mere end dette bør I drøfte det med lægen. Der findes også andre former for afføringsmiddel.
Og så skal hun have masser af væske og meget gerne vand, så bliv endelig ved med at tilbyde dette. I kan også prøve med lidt sveskemos eller lignende, for at se om det kan sætte lidt gang i noget.
Tror jeg kom igennem jeres spørgsmål. Håber det hjælper jer lidt videre. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske