Svar: Gråd under måltiderne 9½ mdr
27. august 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Ditte
Jeg går ikke ud fra at du spiser grød og grøntsagsmos og derfor tænker jeg, at din drengs frustrationer handler om at han gerne vil have det samme, som han ser at du spiser.
Jeg synes derfor du skal forsøge at holde en pause med skemaden, men prøve at servere meget mere af det samme som du selv får. Og prøv at lade ham spise selv.
Med den alder han har, vil han kunne spise både med fingrene og med en gaffel. Giv ham meget mere brød, frugt, bær, pasta, ris, kød, fisk, grøntsager osv. men serveret så han selv kan prøve.
Hvis han selv får lov, kan det sagtens tænkes at du kan få lov at give lidt ekstra med en ske ved siden af, men udgangpunktet skal være at han selv spiser.
Han har med den alder han har nu, en naturlig nysgerrighed og lyst til at smage på forskelligt og det er vigtigt at udnytte dette. Hvis du presser ham for meget, risikerer du at han lukker munden helt i og slet ikke spiser. Det vil være en ond cirkel som er rigtig svær at bryde.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Grød (havregrød/øllebrød) med mælk, eller lidt brød med smør og marmelade, eller lidt tykmælk med frugtmos
Formiddag: ½ bolle med smør, banan og anden frisk frugt
Frokost: Rugbrødshapsere, rester fra aftensmaden igår, tilbehør af kogte ærter, majs, gulerod. Lidt pastaskruer mv.
Eftermiddag: Tykmælk med rugbrødsdrys/havregryn, frugtmos, bær. ½ bolle med smør og lidt frisk frugt.
Før aftensmad: En tallerken med lidt kogte ærter, gulerødder, majs.
Aften: Aftensmad som I andre spiser, evt. tilbehør af lidt moset grøntsag. Frugtgrød med mælk til dessert.
Det handler jo ikke om at han ikke kan finde ud af teknikken, men nok mere om at han trænger til fornyelse. Derfor tror jeg vejen frem er at følge ham og prøve at lytte til, hvad han vil mere end at tænke på at han partout skal have noget bestemt.
At han gerne vil op til dig, kunne det handle om at han så igen er mere ligesom jer? Han vil være en del af det hele, mere end han er nu...
Måske, håber du kan bruge mine forslag. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske