Svar: Flaske og mad
27. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Annemor
Jeg synes det lyder rigtig fint. Karla er kun 6 mdr gammel og de fleste børn trives rigtig godt med 2 måltider skemad i denne alder. Jeg tænker at du I løbet af den næste måneds tid, kan øge hende til 3 måltider.
Du skriver ikke hvordan hun sover i løbet af dagen. De fleste børn vil omkring 6 mdr´s alderen have behov for at sove to lure, en formiddags- og en middagslur. Måske kunne det hjælpe jer, at du prøvede at give Karla flaske, når hun vågnede og grød/mos inden hun skulle sove. Det kunne måske godt give plads til både flasker og skemad.
En plan med 3 måltider skemad og 3 flasker kunne så se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød
Sove formiddagslur
Frokost (når hun vågner af luren): Flaske
(Eftermiddag: Grød eller Grøntsagsmos med kød/fisk - kan også ligge efter middagsluren)
Sove middagslur
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk
Flaske at sove på eller alternativt puttes og så flaske sen aften, når I selv går i seng.
Det er dejligt at hun drikker sine flasker og Karla lyder bestemt til at trives. Det er en god idé at du fortsat tilbyder hende mad og drikke, da du ikke kan gå ud fra at hun selv siger til og beder om noget. Måske fordi hun ved at du er der for hende og hun nok skal få noget at spise:o) Du skal fokusere på at hun er fuld af energi, har godt humør og en mave der fungerer upåklageligt. Kommer der noget ud, så får hun jo også noget ind og det er helt okay:o)
Mit råd er derfor at du fortsætter i samme gode stil. Og skal der ændres noget, så kan du prøve med flasker når hun vågner i stedet for når hun skal sove. Du kan også prøve med det ekstra måltid om eftermiddagen, men det 3 skemåltid kan også godt vente til der er gået nogle uger og hun nærmer sig de 7 mdr.
Med hensyn til paté, så kan jeg ikke finde noget i de danske retningslinier omkring dette. Min umiddelbare tanke er dog at det ikke burde være problematisk. Paté må være nogenlunde sammenligneligt med leverpostej. Restriktioner omkring lever handler om indholdet af A-vitamin. A-vitamin er vigtigt for bl.a. immunforsvaret og indgår også i øjets synspigment. De daglige indtag anbefales at være 300 RE dagligt. En RE svarer til 1 mikrogram retinol, 12 mikrogram beta-karoten. Fortidlig fødte børn anbefales ekstra tilskud af A-vitamin pga små leverdepoter. Indtagelse af for meget A-vitamin kan give forgiftningssymptomer.
Så mit råd er at du bruger paté som pålæg ind i mellem på samme måde som du vil give alt mulig anden forskellig slags kød, fisk osv.
Du behøver ikke give rugbrød, som jo er et dansk fænomen. Men vælg brød som vejer noget og som er uden hele kerner. Toastbrød er ofte meget "let" når man løfter det - prøv derfor at vælge brød i den tungere type, som mætter lidt mere. Måske kan du også bage brød eller prøv at se på kvinderne omkring dig, hvad gør de i forhold til deres børn? Nogle gange er de jo ganske fornuftige:o)
Fortsæt endelig den gode stil. Og fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske