Svar: 7 måneder og kost
27. august 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Dejligt at det går så godt med skemaden:o)
Nu er jeg jo desværre ikke diætist, så at rode mig ud i indeholdet i forskelige madvarer vil nok være en satsning. Jeg kunne dog ikke forestille mig at det skulle være problematisk at bruge denne form for kartofler. Gulerod er jo også sødt og det samme med græskar, ærter og majs, som også bruges i børnemad.
Generelt så handler det om at variere tilbudet, så nogle gange kan I bruge de søde kartofler, andre gange kan I lave mos med rodfrugter, som er helt anderledes i smagen. Jo mere forskelligt I kan tilbyde med den alder jeres datter har nu og i tiden frem, jo bedre er det.
Hvis hun får 3 eller 4 måltider skemad, så er det en god idé at grøntsagsmosen udgør de to. Det kan være med til at holde maven igang. Man siger normalt at grød ikke bør udgøre mere end 2 af dagens måltider. Så både grød og mos er det bedste.
Det er nok lige tidligt nok at anrette maden helt separat, men I kan gøre det i det små. Det er en fordel at give frugtmos som topping på grøden, så det hele ikke bare er en grå masse. det vil også være udmærket at lave lidt gulerods-kartoffelmos og så lidt ærtemos ved siden af. Men kødet er nødt til at være i mosen ellers bliver det for svært at spise.
De fleste børn skal være omkring 8-9 måneder inden de begynder at tygge maden mere og her er det en god idé at servere maden adskilt, da farverne også appellerer til lysten til at spise. Samtidig har barnet her en alder, hvor det vil være en god måde at øve pincetgreb og det selv at spise.
De fleste børn skal være omkring 16 måneder før de mestrer at spise med ske, forimod mange børn kan spise med gaffel når de er mellem 7-9 måneder gamle. De skal ofte have hjælp til at komme maden på gaflen, men så kommer maden fint ind i munden. Ellers er det fingrene de bruger mest og det skal der også være plads til.
Da det går så godt med at spise, så prøve at lave en mos, som hun kan få - det mætter hende godt. Men prøv så også at give hende lidt af maden i stykker, som hun ser at I spiser. Naturligvis i meget små stykker, så hun har en chance for at synke det, men på den måde kan hun begynde at få lidt variation. Altså ikke kun en blandet masse, men også noget givet enkeltvis.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske