Svar: Vil ikke sidde i barnevogn el. klapvogn - dreng snart 9 mdr.
27. august 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Har du nogen idé om hvorfor din dreng ikke bryder sig om at være i sin barnevogn. Handler det om at han aldrig rigtig har lært det, har han haft en dårlig oplevelse i vognen - noget som har gjort ham forskrækket, er det vognen han protesterer mod eller er det at være spændt fast i sele og tilsidst - kan det være fordi han føler at han ikke kan følge med i verden omkring sig, når han vågner?
Hvis du ligesom kan finde årsagen, så kan det også nogle gange være lettere at finde en løsning:o)
Hvis det handler om at han aldrig har lært det, så er der ikke andet for end at blive ved med at prøve. Det gælder også brugen af sele og tilvænning af dette. Ofte kan det være en god idé at lade ham sidde i vognen før han bliver træt, så I starter med at køre en tur hvor han sidder og følger med, og så bliver han lagt ned og puttet, når han viser træthedstegn.
Det kunne måske give ham en tilvænning til vognen, så det er okay at sidde der og så han ikke bare forbinder det med at sove.
Derudover kan det handle om at han gerne vil følge med. Kan kalechen slåes ned, så han evt. kan sidde i barnevognen og kigge ud? Alternativet er så at lave den op til klapvogn og så evt. køre med ham, hvor han sidder modsat - altså så han kigger ud i verden og ikke kigger på dig. Det kræver dog at han også kan sove i klapvognen, eller at du kører med ham rundt i vognen på et tidspunkt hvor han ikke skal sove.
I forhold til hans alder, så kunne det også handle om at han gerne vil deltage i de ting der foregår omkring ham. Hvis du således har barnevognen med ind og handle, så kan det være en fordel at lade ham holde og pille lidt ved nogle af varerne. Det kan fjerne fokus fra selve vognen og gøre at han begynder at affinde sig lidt med at sidde, fordi det faktisk også er interessant.
Der er også forældre som tager en bæresele med, så de kan tage barnet i bæreselen, når han vågner - men han er jo efterhånden en stor dreng, så det bliver lidt tungt i længden. Jeg synes derfor du skal prøve noget af ovenstående.
Håber det hjælper dig lidt videre. Tak for dine pæne ord om min side og fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske