Brev:
Slank baby
27. august 2006
Alder:
4 mdr.
Slank baby
Kære Netsundhedsplejerske
Jeg har en lille pige på 4 måneder, som tilsyneladende ikke har den store appetit og derfor er langsom til at øge sin vægt. På nuværende tidspunkt har hun øget sin fødselsvægt på 3030 gr. (51 centimeter) (hun tabte sig efter fødslen lynhurtigt til 2800 gr. og er i øvrigt født 3,5 uger før termin) med 2,5 kilo, så hun nu vejer 5,5 kilo og måler 62 centimeter - altså forholdsvis lang og slank.
Hun bliver ammet og efterfodret med modermælkserstatning på flaske efter hver amning og får 6 måltider fordelt over døgnet - amning alene viste sig ikke at være nok, af flaskerne tager hun sammenlagt fra 150 ml til 250 ml af hvert døgn.
Dette er en ganske langsommelig og besværlig spiseproces, som er ved at have slidt både mig og barnet ned! Inden for den sidste måned er hun så endvidere begyndt at opdage den store verden omkring sig og spiser nu endnu mere ukoncentreret og kortvarigt. Dette giver mig naturligvis store bekymringer, da hun jo ikke ligefrem har særlig megen vægt at gøre godt med.
Hun udvikler sig i øvrigt som hun skal, er smilende, leger, pludrer og sover godt - men, mor ville ønske, hun havde lidt mere sul på kroppen at stå imod med, hun er altid den "mindste", uanset hvor jeg kommer frem.
Jeg er nu meget "minded" for at prøve noget nyt rent spisemæssigt, vil dog helst ikke droppe amningen helt, da det er det hun får mest af/foretrækker og flaskerne til tider er ganske upopulære hos hende. Kan vælling, grød, mos snart introduceres og vil disse kunne give lidt ekstra på vægten?
Må jeg tilsætte lidt ekstra fedtstof, eller findes der særlige produkter: mme, grød, andet tilskud som er mere energitæt/nærende og beregnet for børn, der ikke har en glubende appetit/tager så godt på i vægt?
Jeg synes, vi slider os til de små vægtøgninger og kunne godt have brug for på en nemmere måde at "snyde" lidt kalorier ned. Både min læge og sundhedsplejerske virker noget fastlåste på amning/flaske til og med 6. måned - den tanke magter jeg næsten ikke, spisningen er blevet sådan en sær negativ størrelse for os, og det har jeg brug for at få vendt!
Hvorfor giver fagpersoner dog så ofte standardsvar på ikke-standard problemstillinger?
Jeg har brug for lidt kreativ tænkning, så dagens måltider og hele vægtstresseriet atter kan glide lidt i baggrunden.
Håber du kan hjælpe!
Hej fra JT.
NB. Findes der litteratur/specialister, der behandler problemstillingen. Jeg vil i øvrigt gerne i kontakt med andre med slanke babyer - de er tilsyneladende langt sjældnere end de meget velnærede børn nu om stunder!?