Brev:
Mad 8½ måned
27. august 2006
Alder:
8 mdr.
Mad 8½ måned
Hej Helen
Jeg har en dejlig søn på 8 ½ måned, som er en glad og aktiv dreng. I vores lille familie har vi haft mange problemer og frustrationer vedr. mad til den bette gut. Faktisk er det først her for ca 2 uger siden, at han er begyndt at spise grød og mos - indtil da er han kun blevet ammet, da vi under ingen omstændigheder kunne få ham til at spise grød eller mos. Vi har siden han var 4 mdr. præsenteret ham for grød, mos og den sidste måneds tid er han blevet præsenteret for rugbrødshapser.
For to uger siden havde vi dog besøg af egen sundhedsplejerske, hvor der blev talt mad. Det blev aftalt, at jeg kun skulle amme formiddag, eftermiddag og aften inden sengetid. Da jeg skar amningerne ned til dette spiser han pludselig grød til morgen, rugbrødshapser til frokost og grøntsagsmos til aften - fantastisk.
Nu melder tvivlen sig dog i forhold til hvor mange måltider han skal have om dagen - og hvad skal måltiderne bestå af? Hans kostplan d.d. ser sådanne ud:
5.00-6.00 amning
8.00 havregrød og en kop vand
10.00 amning
Formiddagslur
12-12.30 rugbrødshapser med grød (fuldkornsgrød) og en kop vand
13.30 - 14.00 amning
Eftermiddagslur
15.00 en portion fuldkornsgrød og en kop vand
18.00 fuldkornsgrød eller grøntsagsmos plus smagsprøver af vores mad og en kop vand
19.30-20.00 amning
Bliver lagt i seng
01.00-02.00 amning
Jeg har meget svært ved at finde ud af, hvad jeg kan servere for ham. Jeg har læst diverse foldere osv vedr. mad til børn, men da han først er begyndt at spise rigtig mad inden for de sidste 14 dage føler jeg ikke at han er alderssvarende i forhold til hvad de anbefaler af kost til børn på hans alder.
Er jeg helt gal på den? Har du et forslag til hvordan en eventuel god og sund kostplan til ham kunne se ud? (det skal lige nævnes at han simpelthen ikke kan lide frugtmos - har prøvet alle forskellige former for frugtmos og der er intet held)
Så lige en ting mere - når jeg serverer rugbrødshapsere for ham med leverpostej, torskerogn eller smørost tager han alle fingre ind i munden og nærmest hiver maden ud, så det er begrænset hvor meget der reelt ryger ned. Det er ikke fordi han ikke kan lide maden, da han umiddelbart lige efter at hivet maden ud vil have et stykke mere. Han har også alle fingre inde i munden når han spiser grød, dette er dog lidt sværere at hive ud :-).. Er dette helt naturligt?
På forhånd tak for hjælpen
Med venlig hilsen
Sidsel