Svar: Mad 8½ måned
27. august 2006
Alder:
8 mdr.
Hej Sidsel
Det er rigtig godt at du er begyndt at skære amningen ned, så der er plads til anden mad:o)
Da din dreng er kommet igang med skemaden forholdsvis sent, så skal I ikke begynde fra "starten" men skal mere eller mindre springe direkte ind i alderssvarende mad. Han skal naturligvis have lov til at øve sig, men en blanding af mad til alderen 6-9 mdr vil være passende. Det er således rigtig godt at du er begynde at give både grød/mos og rugbrødshapsere, så han også øver sig i at tygge.
Du må dog meget gerne begynde med endnu mere familiemad, således at han kan spise det samme som I andre får. Maden skal naturligvis findeles så han kan spise det, men han skal I princippet have det I andre spiser. Det vil sige at han gerne må få kød/fisk, pasta, ris, grovere grøntsager som forskellige rodfrugter der smager af noget, frisk frugt og friske bær.
Det vil være en god idé at grøden kun udgør to af dagens måltider, resten bør være grøntsagsmos. Når han bliver 9 mdr gammel, kan han begynde at få lidt tykmælk eller A 38 f.eks. om eftermiddagen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: amning
8.00 havregrød og en kop vand
9.30 ½ bolle med smør, frisk frugt og bær
Ammes og puttes til formiddagslur
12-12.30 rugbrødshapser grøntsagsmos som stille og roligt bliver til lidt kogte ærter, majs og gulerod og en kop vand
13.30 - 14.00 Ammes og puttes til eftermiddagslur
Eftermiddag: Grød eller tykmælk med rugbrøddrys, evt. lidt frugtmos i eller frisk frugt og en kop vand
18.00 Grøntsagsmos og mere af jeres mad, kød/fisk, pasta/ris, sovs mv. og en kop vand
19.30-20.00 ammes og puttes til natten
Som du kan se er du ikke helt gal på den:o) Du skal bare turde springe ud i det og så tænke på at der skal mere grøntsagsmos og familiemad ind hver dag.
At han putter fingrene i munden hører med til hans udvikling. Det er så nyt for ham at få al den mad ind i munden, at han undersøger og prøver at finde ud af hvad det er for noget. Det er okay.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske