Svar: Vil ikke tage flaske - 5 mdr.
28. august 2006
Alder:
5 mdr.
Kære frustrerede forældre
Jeg kan godt forstå jeres frustration, - for naturligvis har jeres dreng fortsat behov for en del mælk. Jeg tror dog det er meget vigtigt at I ikke presser ham og så fortsætter med at tilbyde ham erstatning, når han er mere eller mindre halvsovende.
Det lyder jo som om han er en lille temperamentsfuld herre som fint tager flasken, når han er træt og har brug for roen og trygheden. Men om dagen har han for travlt til at kunne koncentrere sig om det og protesterer tilsyneladende højlydt. Jeg tænker derfor, at I skal prøve at holde en pause med flaskerne om dagen. Bare et par dage, for at se hvad der så sker.
Jeres dreng skal have 400 ml mme dagligt for at få dækket sit jernbehov og det får han jo. Derudover så er det en rigtig god idé at komme mme i og på grød og mos, så han også bliver dækket den vej ind. Der kan godt komme mme på både grød og frugtmos (som en gammeldags frugtgrød med mælk). Og for at sikre ham væske nok i øvrigt, så urinen ikke er koncentreret, så må I tilbyde ham masser af vand.
Planen for dagen ser fin ud, hvis I skal ændre noget, så kan I prøve med grøntsagsmos 2 gange dagligt og fra 6 mdr´s alderen kan I også førsøge med havregrød og øllebrød. Det kan også være med til at holde maven igang.
Så prøv at give ham et par dages pause, så han måske "glemmer" sin modstand mod flasken, når han er vågen. Bibehold flaskerne om aftenen og natten og prøv så at tilbyde lidt ekstra mme via skemaden.
Hvis han helt nægter mælk, må I få en lægelig vurdering.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske