Svar: Tørstig om natten
28. august 2006
Alder:
16 mdr.
Kære Lone
Det lyder ganske rigtig som om jeres lille pige har fået det at drikke vand om natten, til en del af putteritualet, når hun vågner og har svært ved at sove videre.
I princippet er det jo okay og dejligt at hun kan finde ud af at vågne op, få vand at drikke og så trygt lægge sig til at sove igen - hun er trodsalt kun 16 mdr. Men hun har naturligvis ligeså meget brug for sammenhængende nattesøvn som I.
Kunne I prøve at have 1 glas vand stående og så kun lade hende drikke en slurk eller to. Hun behøver måske ikke sluge hele glasset. I stedet skal hun så have en anden substitut, som måske kunne være en bamse. Når hun så vågner, så får hun mindre og mindre vand, og puttes med sin bamse og tanken er at hun stille og roligt vil kunne sove videre kun med sin bamse.
Når det er sagt, så er det meget naturligt at hun vågner nu. Både hendes alder taget i betragtning og det at hun er begyndt i dagpleje giver hende rigtigt mange oplevelser i løbet af dagen. Og disse oplevelser skal bearbejdes i drømme om natten. Hendes natlige uro har derfor en helt naturlig forklaring.
Jeg tænker derfor at jeres opgave nu er, at i hjælper hende med at finde roen, kun tilbyde lidt vand af gangen og så prøve at finde noget andet tryghedsgivende. En sovebamse vil hun i takt med at hun bliver ældre, også kunne mærke og finde om natten, knuge ind til sig og derfor - forhåbentlig - begynde at sove igen:o) I skal naturligvis sørge for at hun har fået rigeligt med væske i løbet af dagen og aftenen.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske