Svar: Vores søn på snart 6 år er usikker eller måske jaloux?
28. august 2006
Alder:
6 år
Kære Pernille
Når børn får mindre søskende, så kan de reagere meget forskellig og nogle gange på en måde, som på sigt kan være meget uhensigtsmæssig for dem selv.
Jeg er jo ikke børnspsykolog, men det du beskriver lyder som det man kalder for ekkolali. Det betyder egentlig bare en gentagelse af et ord eller en sætning, som netop er blevet sagt af en anden. Dette fænomen kan opstå af mange grunde og sandsynligvis også af en drastisk ændring i ens liv. F.eks. det at være blevet storebror. Du beskriver at det er hjemme det foregår og at I ikke oplever det i skole og fritidsordning. Det kunne måske godt tyde på en reaktion på noget, som er sket hjemme.
Det er meget svært for mig at vide, hvilke mekanismer der går igang og jeg synes det vil være meget relevant at I kontaktede en børnepsykolog. Der er i kommunen en PPR afdeling - Pædagogisk, Psykologisk Rådgivning. Jeg synes I skulle ringe og tale med en børnepsykolog der.
Der sker aldrig noget ved at ringe og høre hvad vedkommende tænker - så har I noget at gå videre med og det vil være rart for jer at vide, hvordan I skal reagere, når jeres dreng gentager det sagte. Skal I bede ham stoppe, skal I overhøre det, skal I bekræfte at det var hvad I sagde eller noget helt fjerde. Det er jo vigtigt at støtte ham på bedste måde.
Rigtig meget held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske