Brev:
Mad og søvn 6 mdr.
28. august 2006
Alder:
6 mdr.
Mad og søvn 6 mdr.
Kære Helen
Sophia er nu små 6 mdr (6mdr om en uge) vejer 9,9kg og er 71cm. Så hun stortrives og har det godt.
Jeg har brug for nogle råd omkring kost og hvad vi skal tilbyde hende hvornår. Hun spiser fint og spiser alt hvad hun bliver tilbudt af grød, mos osv. Hendes måltider ser således ud:
06.30 180ml vælling
sover videre til ca. 07.45 - 8.00
kl. 9.30 - 10.00 210ml. Nan2
sover lur ca. 30 min
kl. 12.00 grød med frugtmos eller grøntsagsmos
kl. 13 - 14.00 sover lur max. 1 time
kl. 16.00 Vælling 180ml
ca. kl. 17.00 sover lur max. 30 min
kl. 18.30 Grød eller kartoffelmos, frugtmos til dessert og 210ml NAN2 bagefter
kl. 20.30 180ml Vælling
Bliver puttet
Hun tilbydes vand til måltiderne og i løbet af dagen.
Skal jeg lave flere grød/mos måltider i løbet af dagen? og hvornår begynder man at give alm. mælk, yogurt osv.?
Hun er enormt aktiv. Hun er lige før hun kravler mangler lige at få koordineret den ene arm, så er hun klar til at smutte afsted. Men står fint op på alle fire og rokker og kan møffe sig afsted, så hun bruger meget energi på dette. Ligeledes kan hun vende sig om og tilbage og ja hun kan komme fra A til B uden problemer. Hun sidder fint uden støtte i længere tid af gangen. Alt den aktivitet bringer mig til søvn.
Som du kan se på ovenstående, så sover hun sammenlagt 2 timer om dagen, 2 1/2 hvis jeg er heldig. Hun er altid glad så det virker ikke som om at hun mangler søvn, men jeg kan ikke helt forstå, at man kan bruge så meget krudt også alligevel ikke have brug for mere søvn?
Indtil for ca. en uge siden sov hun fra 20.30 - 21.00 til kl. 06.30 - 7.00 om morgenen uden at vågne - dette fra hun var ca. 3 måneder. Hun blev lidt syg efter sin 5 mdr. vaccine og har siden vågnet op til 25 gange om natten (jeg har talt), nu er vi nede på 3 - 7 gange og altid efter kl. 00.30. Hun vågner ikke rigtig, men skal bare have sutten og sover så videre.
Omkring kl. 01.00 kan hun godt vågne rigtig op, men det kræver ikke mere end at hun skal have sutten nogle gange og ellers ligger hun og underholder sig selv for så at falde i søvn igen.
Nu ved jeg godt at jeg har været privilegeret ift. natte søvn, men det gør det jo ikke mindre hårdt, at jeg har skulle starte på det her natteroderi med afbrudt søvn. Jeg venter med at gå hen til hende for at se om hun ikke bare falder hen igen, men hun skal altså have sutten før hun sover videre. Hun sover stadig i vores soveværelse, vil det måske hjælpe at flytte hende ind til sig selv?
Er der nogen gode tips til, hvordan man kan få hende ind i en god søvnrytme igen?
På forhånd tak for hjælpen
Med venlig hilsen
Malene