Svar: Mad og søvn 6 mdr.
28. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Det lyder bestemt som om Sophia er en rigtig dejlig pige, som stortrives på bedste vis. Hun har en rigtig flot vægt og er allerede siddende og næsten i kravlestilling - og kun 6 mdr gammel - hvad skal hun dog nå?
Jeg tænker at Sophias opvågning om natten kan hænge sammen med flere ting. Det kan både være sygdom, tænder, almindelig motorisk uro, forstyrrelse fordi I ligger i samme rum, behov for mere mættende mad og sikkert også andre ting. Men der er da nogle ting du kan prøve at ændre eller snarere tilføre.
Jeg tænker det vil være rigtig godt at du skruer lidt ned for vælling indtaget og i stedet begynder at give noget mere skemad. Det vil samtidig være rigtig godt at du begynder at give noget mere grøntsagsmos, ikke kun kartoffel, men rigtig grøntsagsmos og meget gerne også med kogt kød og fisk.
Grød bør kun udgøre 2 af dagens måltider, resten bør være grøntsagsmos og da hun også får en del vælling, som er lidt det samme som en tynd grød, så synes jeg det er grøntsagsmosen som skal mere "ind i varmen".
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: vælling eller Nan
Sove videre
Formiddag (9.30-10.00): Grød med frugtmos efterfulgt af flaske med Nan
Sove formiddagslur
Frokost (12.00): Grøntsagsmos med kogt kød/fisk, vand af kop
Evt. flaske med nan og puttes til middaglur
Eftermiddag: Evt. grød med frugtmos, evt. efterfulgt af flaske med Nan
Sen eftermiddag: Powernapper måske
Aften (18.30) Grøntsagsmos med kød/fisk og mere af jeres mad, f.eks. også lidt moset ris, tomatsovs mv. Evt. frugtmos med mælk til dessert og vand af kop.
kl. 20.30 Puttes til natten med vælling
Hvis hun virker tørstig, og har tendens til at vågne op først på natten, så kan det være en idé at give hende en flaske med nan kl. 23, altså omkring det tidspunkt, hvor I selv går i seng. Men herefter bør hun så også sove til næste morgen tidlig.
Sødmælk kan fra 6 mdr indgå i madlavningen og gives i meget små mængder af kop. Det gør det lettere og er mere praktisk, da I så kan begynde at spise det samme. Du må således gerne lave en sovs eller lignende, som hun kan få lidt af.
Har hun lidt tynd mave, kan lidt A38 også være godt, men det er først efter 9 mdr´s alderen at komælk bør udgøre en større del af hendes indtag. Derfor synes jeg ikke du skal give for meget yoghurt og lignende før hun er omkring den alder. Til gengæld vil det her være en rigtig god idé med f.eks. en portion tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende.
Ser man på din datter samledes søvnindtag, så får hun sit søvnbehov dækket og hun virker jo også frisk, glad og udhvilet. Jeg tænker derfor at hun ikke har så meget behov for søvnen om dagen, men til gengæld sover hun om natten. Stille og roligt vil hun begynde at kunne undvære den sene eftermiddagslur og i stedet kun sove to gange dagligt, men det lyder som om hun fint kan regulere dette selv.
Det kan være en udmærket idé at prøve at flytte hende til eget værelse. Da hun er så godt med motorisk øver hun sig også om natten og hendes natlige rumsteren rundt foregår mere eller mindre i søvne. Hvis hun ligger for sig selv, så er der en chance for at hun også prøver at falde i søvn igen af sig selv. Det er et forsøg værd.
Ellers lyder det rigtig fint det du gør, så fortsæt endelig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske