Svar: Rød numse med hvide knopper
28. august 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Asanda
Det lyder umiddelbart som om din dreng er lidt generet af syren i afføringen, som kan være lidt hård ved huden. Du kan prøve at smøre ham med lidt zink salve og se om det hjælper.
Hvis zink ikke har nogen effekt og du oplever at det bliver værre, mere rød og flere knopper, som også kan være røde, så kan det evt. være tegn på en svampeinfektion og det skal behandles med Brentan.
Man kan købe en mild Brentan babypasta i håndkøb på apoteket, men hvis han er meget angrebet, så vil det være godt at lægen ser på ham. Lægen kan udskrive en recept på et kraftigere virkende Brentan.
Læg mærke til om han har hvide belægninger på tungen og i ganen og evt. på gummerne, så kan det være svamp i munden. Det er sådan at hvis der er svamp i munden, så kommer det ofte også i numsen. Svamp skal altid behandles så hvis du er i tvivl, så spørg lægen til råds.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske