Svar: Forvirring omkring spisevaner
28. august 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Lone
Jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt, hvis du ammer næsten hver 2 time døgnet rundt:o)
Det er normalt at små børn spiser meget hyppigt og det er også helt normalt at der kan være en periode omkring 5 ugers alderen, hvor barnet virker mere uroligt, klynkende og gerne vil lægges til hele tiden. Det skyldes appetitspring og ved at lægge hyppigt til, kommer der mere mælk.
Men som du beskriver det, så har det været sådan hele tiden. Jeres lille pige har taget fint på og spørgsmålet er om hun egentlig er sulten eller om det mere er et suttebehov?
Jeg kan godt forstå at du er ved at ty til flasken, men det er jo slet ikke sikkert at det er nødvendigt. Vil hun tage imod en sut?
Jeg tænker dog også at det da kunne være værd at forsøge at give en flaske. Start med at amme hende, som du plejer og hvis hun så vil have mere efter 1 time, så prøv at give hende lidt modermælkserstatning på en flaske. Hvis hun kun spiser 20ml så var det slet ikke sult, men så er du jo blevet så klog. Derimod sluger hun 75ml, så er hun måske sulten og så kan du godt overveje om du er nødt til at supplere din amning med lidt erstatning eller om du på nogen måde kan øge din mælkemængde.
Hun er stadig bare et lille myr og ofte tror de jo at de skal spise hele tiden. Hun ved endnu ikke hvad det vil sige at være mæt og være sulten og når hun er hos dig, så kan hun lugte mælken og derfor vil hun die. Nogle gange hjælper det derfor at amme hende, så hun er mæt, svøbe hende og give hende en sut og så lade hende være hos far eller putte hende i liften. Hos far lugter der ikke af mælk, ej heller i liften, og så vil hun måske sove lidt længere.
Når hun bliver vågen og urolig, så handler det ikke om at snakke for meget med hende, men derimod om at hjælpe hende med at finde roen. Derfor er det rigtig godt at svøbe hende og hjælpe hende med at samle sig.
Håber ovenstående giver mening og hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske