Brev:
Vil pludselig ikke spise aftensmad 16 mdr.
28. august 2006
Alder:
16 mdr.
Vil pludselig ikke spise aftensmad  16 mdr.
Hej igen :O/
Ja, jeg er så igen kørt fast i en madkrise og er ved at blive vanvittig ;O/
Min dejlige datter Katja på (nu) 16 mdr. vil pludselig ikke spise aftensmad mere!?!
Hos os har det i lang tid været sådan, at vi (læs jeg, fordi det er mig der stortset spiser alle måltider hjemme med hende) har valgt at spise tidlig aftensmad omkring kl 17, fordi vores datter på det tidspunkt var meget sulten, også selv om hun fik sen frugt i dagplejen. Men det passede meget godt i forhold til resten af aftensforløbet (træthed, bad, hygge ect.)
Aftenen blev så sluttet af med en portion yoghurtgrød (af den nemme slags der bare skal blandes op i koldt vand) omkring 18,45, tandbørstning, godnathistorie og så putte-sove.
Det har kørt rigtig godt i lang tid, men situationen er nu den at vores lille pige, som jo ikke er så lille mere, efterhånden er smadder sulten allerede ved 16 tiden, og DET er altså for tidligt for mig at spise aftensmad, så jeg har indført et lille rugbrøds-mellemmåltid kl. ca. 16 (en lille klapsammen) og har så flyttet aftensmaden til kl. 18,30.
Det gik også rigtigt fint de første dage, hvor lillemusen spiste store portioner kl. 18,30 efterfulgt af tandbørstning og godnathistorie og så godnat! (Altså ingen yoghurtgrød)
MEN... Nu vil hun pludselig ikke spise aftensmad mere! I begyndelsen troede jeg det var fordi det tilfældigvis var noget hun ikke kunne li, var for stærkt el.lign.
(Hun er jo som du skrev til mig tidligere, mere selektiv i sin spisning) Derfor gav jeg hende så en portion af grøden inden hun blev puttet, for det ville jo være synd andet!
Men nu til aften hvor menuen stod på Lillepigens livret "kartoffelmos og milionbøf" må jeg desværre erkende at hun bare ikke vil spise, uanset hvad jeg serverer!
Men tro nu ikke det er fordi hun ikke er sulten nok!! I går forsøgte jeg at konkludere, at når barnet ikke ville spise, var det vel fordi barnet ikke var sultent.... og puttede hende i seng uden den ekstra grød, med det resultat, at jeg en time efter hun var lagt, måtte hive pigen op igen og give hende noget at spise!!! Derefter faldt hun så i søvn uden problemer!
Katja er desuden begyndt at spise selv med ske og det går rigtig godt, faktisk kan hun spise selv næsten uden at spilde, hun har for et par måneder siden lært at spise med gaffel selv, men nu er det som om hun har droppet begge dele. I lang tid efter hun havde lært at styre gaflen har hun ikke villet bruge den, men kun fingrene, det har jeg så ladet hende gøre, for jeg synes ikke jeg ville presse hende og da slet ikke når det gik så fint så tidligt.
For en meget lille måned siden viste hun så interesse for at spise selv med skeen og fik lov til dette. Den mestrede hun i løbet af et par dage og kan faktisk godt selv spise både havregrød og kartoffelmos mv. Men nu er hun helt holdt op med begge dele.
Hun er holdt op med at spise aftensmad ca. samtidig med at hun ikke vil bruge skeen mere og hendes morgengrød er jeg nu igen nødt til at fodre hende med, da hun selv nægter og bare græder hvis jeg ikke hjælper hende!
Jeg har på fornemmelsen at disse ting hænger sammen, men jeg kan ikke gennemskue hvordan og ved bare ikke hvad jeg skal gøre for at få situationen løst.
I disse dagen er det sådan, at jeg laver rugbrødsmad til pigen kl 16 (som hun spiser gladeligt) så laver jeg god og nærende aftensmad til ca. kl 18,30 som pigen selv kommer og ber om fordi hun er/virker sulten, men som så kan smides ud efter en enkelt mundfuld - eller 2 hvis det går rigtig godt!! Og lige efter oprydning af køkken mv., kan vi så gå direkte til grøden, som også bliver spist.
Jeg føler hver dag er et rent madmaraton, men kan ikke se løsningen på problemet! Hvis jeg tager rugbrødsmaden væk er barnet hundesultent kl. 16,10 og skriger på mad, hvis jeg giver hende frugt i stedet ved 16 tiden, er hun stadig sulten når klokken er knap 17. Hvis jeg tager den rigtige aftensmad væk kl 18,30 får jeg ikke noget at spise af betydning og hvis jeg piller hendes grød væk lige inden sengetid vil hun ikke sove pga. sult...
Håber virkelig du kan hjælpe for jeg er gået helt i stå...
Mange fortvivlede hilsner fra Sara