Svar: Vil pludselig ikke spise aftensmad 16 mdr.
28. august 2006
Alder:
16 mdr.
Kære Sara
Sikke noget:o) Ja de er finurlige i den alder, sikke en vilje:o)
Selvom alderen spiller ind, så tror jeg umiddelbart at det handler mere om at Katja spiser rigtig godt kl. 16, hvorfor hun egentlig ikke er rigtig sulten igen før kl. 19-19.30. så spørgsmålet er, hvorvidt du kan ændre på tiderne i løbet af dagen eller om du i stedet, i en periode, skulle prøve at ændre på måltiderne.
I princippet sker der jo ikke noget ved at hun får aftensmad om eftermiddagen (det kunne være rester fra dagen før) kl 16, hvor hun er rigtigt sulten og har lyst til at spise. Og om aftenen, hvor hun så ikke er så sulten og måske er for træt til selv at gå igang og spise, kunne du så give hende en portion grød og så i seng.
Det skal naturligvis kun være en periode, da det på sigt jo er vigtigt at I spiser sammen og spiser det samme.
Er hun begyndt kun at sove 1 gang dagligt? I forhold til hendes alder vil hun måske nu kunne nøjes med en lidt længere lur og det kan også være med til at ændre tiderne på dagen for spisning.
Det er dog meget normalt at børn er rigtigt sultne mellem kl.16-17, hvilket jo er et kritisk tidspunkt i forhold til at de også skal kunne spise aftensmad. Og når de så når til aftensmaden, så er de ofte for trætte til at kunne koncentrere sig om det. Samtidig er vi forældre ofte meget fokuserede på at det er vigtigt med et ordentligt aftensmåltid, variation, sundhed osv. men de kan faktisk blive dækket meget fint ind i løbet af dagen. Og med hensyn til det sunde grønne, så kan det være en idé til et "før aftensmåltid".
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Øllebrød eller havregrød
Formiddag: 1 bolle med smør, marmelade, banan eller anden frugt
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør af agurk, tomat, ærter, majs, gulerod, avocado, rød peberfrugt
Sove til middag
Eftermiddag: Tykmælk med frugtmos og friske bær, ½ bolle med smør, ostestænger, frisk frugt
Før aftensmad: Tallerken med lidt forskelligt grønt som til frokost, agurk, tomat, ærter, majs, gulerod, avocado, rød peberfrugt
Aften: Mad som du spiser, men er hun for træt, så er en portion grød en gang imellem også okay.
Lad være med at gøre et stort nummer ud af morgengrøden. Hjælp hende bare, så der er ro omkring det. Det skal nok komme igen. Og postyret om aftenen - jeg tror det handler om at hun er træt på det tidspunkt, hun kan ikke rigtig overskue det og grød er let at spise.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske