Svar: Pottetræning - 8 mdr.
28. august 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Cecilie
At blive renlig er en proces, som sker meget langsomt og som barnet modnes til. For at være renlig, skal barnet have kontrol over vandladning og afføring. De fleste børn er lidt over tre år, før de kan kontrollere deres vandladning og afføring og ofte er børnene først renlige om dagen og senere om natten.
Når du sætter din dreng på potten, så er det således fordi du kan se at han skal af med noget og ikke fordi han selv har kontrol over det eller fordi han har lyst til det. Han er slet ikke der endnu i sin udvikling.
Al udvikling har jo forskellige faser. Sådan er det i forhold til at skulle krybe, kravle og gå og sådan er det også i forhold til renlighed. Læser man udviklingspsykologi, så skal børn igennem forskellige faser, bl.a den orale fase, hvor alt puttes i munden og hver ting har således sin tid.
Tiden til renlighed er ikke endnu. Om der vil ske noget ved at du sætter din dreng på potte, tør jeg ikke udtale mig om - det synes jeg du skal drøfte med en børnepsykolog. Men jeg tror godt jeg kan sige, at det nok mere er dit behov end din drengs, med den alder han har - også selvom jeg sagtens kan forstå dit argument med at det må være rarere for ham at sidde og presse end at ligge og presse med en ble:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske