Svar: Salt i maden - 7 mdr.
29. august 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Hanne
Madplanen for dagen ser rigtig fin ud og det er dejligt at høre at det går bedre:o)
Sundhedsstyrelsens vejledning omkring salt lyder: "Barnets mad skal normalt ikke tilsættes salt. Det er dog ikke nødvendigt at koge barnets grøntsager for sig selv. Barnet kan godt spise med af familiens grøntsager, hvis vandet, de koges i, kun saltes let."
Det betyder altså at hvis du f.eks. laver en kartoffelmos til hele familien og bruger let saltet vand, så kan I alle spise det samme. Med den alder din datter har nu, så sker der heller ikke spor ved at hun begynder at få lidt blendet gryderet - hun må netop meget gerne begynde at få lidt familiemad og børnene elsker at få mad, der smager af noget.
Krydrer I maden meget eller bruger ekstra salt og peber, så er det jo muligt at komme det på ved bordet eller efter at lidt til jeres datter er taget fra.
Lad hende endelig smage og udnyt den naturlige nysgerrighed hun har. Det er rigtig fint.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske