Svar: Hovedfacon igen
29. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære frustrerede mor
Jeg kan godt forstå at du er frustreret og bliver desværre nødt til at sige at det nok er begrænset, hvor meget jeg kan guide dig og hjælpe dig, da jeg jo ikke kan se din datter:o) Det er meget svært for mig at vurdere hvorvidt din datter bare ligner sin far (det er der jo børn som gør heldigvis:o)) eller om hun har det der hedder lejringsbetinget fladhed.
Det er især de første 3 mdr at kranieknoglerne er bløde og tager facon efter hvordan barnet ligger. Det er altså især i de første 3 måneder at man skal være meget opmærksom. Både i forhold til at forebygge at det ikke sker, men også i forhold til at ændre på det, hvis det er sket.
Det er dog ikke sådan at kraniet bliver stenhårdt fra den ene dag til den anden og børn kan godt ændre kraniefacon til de er flere måneder gamle. Løbet behøver således ikke at være kørt. Men hvorvidt det vil forsvinde helt afhænger nok af, hvor stor fladhed der er tale om i første omgang.
Som du beskriver det, så lyder det jo som om at jeres datters knoglefremspring er arveligt efter far. Det lyder også som om at I har forsøgt alverdens ting for at ændre på det og handler det om arvelighed og ikke om lejringsbetinget fladhed, så kan I jo nok ikke gøre noget ved det. Dertil kommer at det, som sundhedsplejersken i åbent hus har sagt, ofte ikke vil være at se, når jeres datter får længere og mere hår.
Jeg har også set børns hovedfacon ændre sig betydeligt op til 8 mdr´s alderen, men jeg har også mødt børn, hvor det ikke ændrede sig. Jeg tror ikke der er faste regler for dette:o)
Jeg ved ikke om mit svar er en trøst, men jeg håber at frustrationen er mindsket lidt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske