Svar: Hvor skal jeg sætte ind?
30. august 2006
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Vil du så holde op med at undskylde:o) du ammer din dreng og I er rigtig glade for det begge to, så der er intet - absolut intet at have dårlig samvittighed over!
Nu er I så bare nået til et nyt stadie, et nyt tidspunkt i livet, hvor du skal igang med at læse og din dreng skal passes - og dermed nedsætte amningen.
Rigtig mange børn begynder at sætte amningen op i den alder din dreng har nu. Han er meget bevidst og nyder denne stund fuldt ud ligeså meget som du gør. Men samtidig begynder han også at interessere sig for andre ting og ofte samtidig med at han ammes. Måske har du lagt mærke til at han slipper brystet, ligger og griner til dig, pludselig stopper fordi han skal se hvad far laver osv. Det er alt sammen et signal om at amningen ikke længere er det vigtigste for ham og at han begynder at skelne amningen fra dig.
I takt med at han bliver ældre, altså i løbet af de næste 1-2 måneder vil du således opleve at det kan blive lettere at putte ham uden amning eller lettere at få ham til at falde til ro uden amning. Derfor skal han ikke længere have brystet ved det mindste kvæk dagen igennem:o) Slut med det :o)
Men han må gerne få brystet, når han skal sove. Det vil være rigtig dejlig at vågne med en amning og det vil være rigtig dejligt at falde i søvn med en amning og sådan kan I fortsætte længe. Amningen om formiddagen og eftermiddagen må du prøve at undvære. Giv ham f.eks. lidt lun mælk af en kop i stedet, put ham og tril en tur med barnevognen.
Om natten behøver han ikke få mælk og det er rigtig fint at I prøver at lade far tage over om natten. Far kan tilbyde vand, hvis jeres dreng er tørstig, men brystet behøver han ikke. For at have god samvittighed, så kan du godt i en periode amme ham om aftenen, når du selv går i seng og så ellers ikke før næste morgen tidlig.
Jo mindre du ammer, jo mere sulten vil han også blive og jo mere mad han begynder at indtage, jo mere fylde i maven. Så tiden arbejder for jer.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Grød med frugt (mos eller frisk frugt/bær). Lun mælk af kop og puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere, evt. med lidt grøntsagsmos, vand af kop til.
Evt. lidt lun mælk, helst kop (men alternativt amning) - puttes til middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ½ banan og anden frugt, evt. lidt tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys og bær. Vand til.
Aften: Familiemad, naturligvis tilberedt så det passer til ham i konsistens, grøntsagsmos, Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes når du selv går iseng, men dette kun nødvendigt i den periode, hvor i vender ham til at undvære mælk om natten. Så kan du med god samvittighed sige at det handler ikke om sult, men om tryghed og den kan far jo også give:o)
I tidsrummet 24-06 kan far give vand.
Og så skriver du at du er inkonsekvent. Ja det er naturligvis ikke så godt, men er det ikke bare menneskeligt og handler det ikke bare om at du også skal være parat til at sige amningen fra. Det er jo ikke kun jeres barn, som skal være parat til det, mor skal også kunne følge med:o) Det er okay.
Knus herfra og fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske