Brev:
Mad 6 mdr.
30. august 2006
Alder:
6 mdr.
Mad 6 mdr.
Hej
Min datter er lige blevet 6 mdr. og har været igang med skemaden i godt en måned nu.
Vi forsøgte med kartoffelmos om aftenen til at begynde med, men det kan hun absolut ikke lide. Derfor skiftede vi så til majsgrød og rismelsgrød. Det gled fint ned. Hun fik grøden til frokost. Da det var kørt ind, forsøgte vi igen med kartoffelmosen til aften, men det var stadig ikke noget hit. Jeg blandede så en hel del pæremos i, og det gik nogenlunde.
Min sundhedsplejerske havde ferie, og da hun kom tilbage, foreslog hun at blande kartoffelmosen i rismelsgrød for efterhånden at udfase grøden. Men jeg kunne konstatere, at der stadig skulle pæremos i, før hun ville spise det. Jeg har prøvet at koge kartoflerne med gulerødder, vi har prøvet pulvermosen og hjemmelavet, vi har prøvet broccoli, majs og ærter, men hun vil ikke spise noget af det.
På hendes 6 mdr´s dag fik hun øllebrød for 1. gang, og det har hun nu fået hver morgen. Det kan hun godt lide. Jeg laver det med sødmælk og fløde ovenpå. Det er åbenbart et solidt måltid, for det har skabt kaos i den rytme vi ellers havde. Nu kan hun faktisk ikke spise noget aftensmad. Til gengæld vågner hun en times tid efter, at hun er kommet i seng og vil gerne ammes.
Vores dag ser ca. således ud:
Kl. 6: Ammes i sengen og vi står op og kommer i tøjet begge to.
Kl. 7.30: Sover en times tid
Kl. 9: Spiser igen - og de seneste dage har dette måltid været øllebrød
Kl. 12: Grød med frugtmos
Kl. 13: Sover en times tid
Kl. 15: Amning
Kl. 17: Powernapper lidt for det meste
Kl. 18: Grød med kartoffelmos og pæremos
Kl. 18.30: I seng - vågner herefter 1-2 gange, hvor hun ammes inden det igen er morgen.
Mine spørgsmål er:
1. Bliver hun ammet nok og får hun dermed mælk nok? Jeg har prøvet at amme hende imellem ovenstående, men så gylper hun helt vildt og resten af måltiderne bliver forskudt.
2. Hvad gør jeg, når hun absolut ikke vil spise grøntsager?
3. Jeg synes, hun kommer meget tidligt i seng og hun bliver pt. træt før hun får sin aftensmad, men vil så ammes lidt senere jf. ovenfor. Hvordan får jeg det hele til at hænge sammen igen? Det er jo dumt, at hun ikke får sin aftensmad.
Hun har indtil 4 mdr.s-alderen haft mange maveproblemer, men har det fint nu. Dog er afføringen blevet lidt hård, efter vi er begyndt med øllebrøden. Jeg har købt noget sveskemos, idet jeg også er begyndt med jerndråber.
Soverytmen er også indarbejdet nu efter vores egen udgave af "godnat og sov godt"-metoden. Vi kunne ikke lide de lange intervaller, men det er jo også lige meget, når det virker med de korte intervaller. Efter at hun får sin søvn nu, er hun blevet en rigtig glad lille pige. Vi kunne se forskel på dag 1.
Jeg skal begynde på arbejde om 2 mdr. Hvad gør jeg så med amningen? Jeg kan jo fortsat amme hende om morgenen og evt. når vi kommer hjem midt på eftermiddagen, men jeg vil heller amme hende alt for længe. Hvorlænge skal jeg vente med at droppe amningen for at vi kan undgå at starte med flaske?
Jeg ser frem til et svar fra dig. Jeg har indtil nu været en flittig læser af din brevkasse.
Med venlig hilsen
En mor med mange spørgsmål...