Svar: Mad 6 mdr.
30. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære mor med mange spørgsmål
Velkommen til:o)
Jeg vil besvare dine spørgsmål i den rækkefølge du stille dem.
Det lyder fint med tilbuddet om amning som lyder til at være 3-4 gange dagligt. Det vil dog være en god idé at du også prøver at lære din datter at drikke af kop og således også tilbyder hende væske sammen med måltiderne. Det kan være mme eller vand, en lille smule sødmælk vil også være okay en gang i mellem.
Med hensyn til grøntsager, så tænker jeg at det ikke er grøntsager din datter har noget imod. Det er kartofler. Jeg synes derfor du skulle prøve at give hende alle mulige andre grøntsager og springe kartoflerne over.
Der er børn som ikke bryder sig om kartoffelmos og det er okay. Det er jo ikke ensbetydende med at hun ikke vil spise almindelige pillede kartofler, kartoffelbåde og andet, når hun bliver lidt ældre.
Du må stort set give hende alle mulige slags grøntsager med den alder hun har nu. Du kan prøve med de søde, som kunne være en mos af gulerod, ærter og majs, men du kan også prøve med nogle af de grøntsager som smager af mere. Det kunne f.eks. være forskellige slags kål, men også porrer, pastinak, persillerod og knoldselleri.
Du skal være opmærksom på at selleri, rødbede, fennikel og spinat indeholder nitrat. Derfor må dette kun udgøre en 10 del af portionen eller serveres med 14 dages mellemrum. Men der er masser af muligheder og jeg synes du skal prøve at lave grøntsagsmos som smager af noget.
Din datter kan tilsyneladende godt lide øllebrød, hvilket jo også har en lidt karakteristisk smag, så igang med smagsoplevelserne.
Du må også meget gerne begynde at give hende lidt kogt kød og fisk og på den måde kan du begynde at give hende mere og mere af den mad I andre spiser.
Jeg tror din datter er for træt til at spise særlig meget aftensmad. Det er meget lettere tilgængeligt for hende at blive ammet og det er okay, at det er sådan i en periode. Men da du nu ved at appetitten og overskuddet er størst i løbet af dagen, så synes jeg at du skal prøve at tilbyde hende flere grøntsager, mere familiemad i dagtimerne og således mindre grød.
Hvis du synes det er besværligt med grøntsagmos til frokost, så kan du prøve med lidt "mos på glas fra 6 mdr", men du kan jo også sagtens bruge rester fra aftenen i forvejen. Du kan også lave en større portion mos og have mindre mængder liggende i fryseren. Det kan her være en fordel at koge grøntsager med vand og blende det. Optø portionen direkte i gryden og tilsæt så her mme og smør/fedtstof.
JEg synes umiddelbart også at du skal prøve med lidt grøntsagsmos om aftenen, men duer det slet ikke her, så er grøden fin. Lad være med at fokusere på mængden. Du tilbyder bare lidt og hvis hun er for træt og kun spiser ½ dl. så fred være med det. Hun har jo så spist fint i løbet af dagen.
Det vil være rigtig fint at du bibeholder amningen indtil din datter er kørt ind i pasningsordning. Det vil være en tryg og rar måde at sige godmorgen, goddag og godnat på. Efter 9 mdr´s alderen vil din datter være i stand til at drikke større mængder mælk af kop og hun må også her begynde at få større mængder komælk, således at hun her kan få en portion tykmælk om eftermiddagen som alternativ til amning.
I 9 mdr´s alderen behøver man således normalt ikke at introducere en flaske, da barnet vil være i stand til at tage sit mælkebehov på anden vis.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske