Brev:
Forslag til måltider 6½ mdr
30. august 2006
Alder:
6 mdr.
Forslag til måltider 6½ mdr
Hejsa
Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg kan sidde i timevis og læse de mange spændende spørgsmål og svar.
Nu har jeg læst så mange svar omkring skemad til børn i nogenlunde samme alder som min søn (6½ mdr), og så ville jeg høre, om du har nogle forslag til, hvordan jeg kan variere hans mad lidt i løbet af dagen.
For tiden får han grød med frugtmos til morgenmad (jeg plejer at blande majs/rismel med havregryn eller hirseflager, for at den skal være lidt grovere. Han kan ikke lide grød lavet kun på gryn/flager). Jeg har prøvet øllebrød to gange, som han overhovedet ikke er glad for. Generelt har han ikke så god appetit om morgenen, spiser ca 1/4 dl.
Til frokost får han oftest grød med frugtmos (samme som ovenfor, dvs. lavet på mel blandet med gryn/flager). Indimellem får han også kartoffel-grøntsagsmos. Spiser ca ½ dl.
Til aftensmad får han kartoffel-gulerodsmos blandet med broccoli, blomkål eller peberfrugt og kogt kød/kylling/fisk/æg. Spiser ca ½-3/4 dl.
Han får vand af kop til alle måltider, drikker ½-1 dl pr måltid.
Jeg bruger MME til både grød og mos, er ikke kommet i gang med sødmælk endnu. Han bliver stadig ammet 5-6 gange i døgnet, dier dog ikke i lang tid ad gangen om dagen.
Et par gange har han fået A38 med frugtmos om eftermiddagen (er ikke specielt glad for det), men generelt kører vi med 3 måltider dagligt, og det varierer meget, hvor meget han spiser.
Men nu har vi kørt med dette i lang tid, og jeg synes der mangler noget variation. Hvad kan vi ellers give ham at spise? Skal jeg prøve at lave grød på andre melsorter nu, eller er det nok med majs, ris, hirse og havre? Og hvornår skal vi introducere ham for "almindelig" mad som kødsovs, gryderetter, pasta, ris osv. hvor der er krydderier i? Det han får er jo forholdsvis sødt stadigvæk, når det bliver lavet på MME.
Lige et ekstra spørgsmål: Synes du 3 måltider om dagen er ok?
Tak på forhånd. Jeg ser frem til at høre fra dig:-)
Med venlig hilsen
Poula