Svar: Forslag til måltider 6½ mdr
30. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Poula
Det lyder bestemt som om din lille dreng er godt igang med skemaden og for rigtigt mange børn vil 3 måltider skemad være nok. Nogle børn vil i 7 mdr´s alderen have behov for 4 skemåltider, men ikke alle.
Tilbuddet om tykmælk, A38 og andre komælksprodukter bør holdes på et minimum, så længe han er under 9 mdr. Først herefter må komælk udgøre en større del af hans indtag.
Tilgengæld har du rig mulighed for nu at tilbyde mere af jeres mad. De fleste børn skal være omkring 8 mdr før de kan tygge ris og pasta, men du kan jo godt blende lidt af jeres mad og se hvad han siger til det. Du skal bare være opmærksom på at hvis han tilbydes meget glutenholdig grød og også får meget hvedeholdig pasta så kan han få for meget gluten. Derfor lige gennemtænke hvad han egentlig får, men meget gerne lade ham få lidt af jeres.
Han må således også meget gerne få mad som er almindeligt krydret, altså f.eks. med lidt timian og oregano. Det er okay. Omkring grønt drys/friske krydderurter gælder: "På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse hvis maden gemmes eller ved genopvarmning og de kan medvirke til dannelse af nitrit.
'Grønt drys' på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog gerne anvendes i varme retter, hvis de koger grundigt med.
Spædbørn og småbørn må godt få 'grønt drys' på kold mad, men al restemad med grønt drys skal kasseres."
Hvis du mangler inspiration så vil jeg foreslå at du går en tur i boghandlen. Her findes rigtigt mange gode opskriftsbøger med mad til de mindste børn. Der findes bla. et udvalg af forskellige kogebøger af Annabel Karmel, som mange forældre synes er rigtigt gode.
Så igang med den lidt mere almindelig og knap så søde familiemad. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske