Svar: Min datter bliver bidt
30. august 2006
Alder:
13 mdr.
Kære Tøsens mor
Ja jeg kan også godt forstå alle tre parter. Naturligvis er din mand rasende - det er jo hans elskede pige det går ud over og naturligvis er de øvrige også frustrerede.
Det er dejligt at høre at dagplejeren er opmærksom på problemet og holder godt øje. Som du selv skriver, så er det en periode og måske er det jeres datter som bider på et tidspunkt.
Jeg tror det er meget vigtigt at jeres datter bliver trøstet og får den omsorg hun har behov for i situationen. Det er også meget vigtigt at sætte ord på "Av, det gør bare så ondt" osv. Det vil også være okay at I på den måde sætter ord på hjemme "det gør ondt, når nogen bider", "man skal ikke bide" osv. men det er meget vigtigt at I ikke sætter prædikat på drengen som bider. Det er altså ikke godt at sige "Nicolai er bare så dum, når han bider dig".
På samme måde vil det være en rigtig god idé at I ikke beder hende gøre det samme. Det duer altså ikke at sige "så må du bide igen".
Denne måde at tænke på og omtale andre børn på, gælder både for de små, men bestemt også når hun kommer i skole. Når børn drilles på den ene eller anden måde, så er det utroligt vigtigt at man lytter til dem og viser dem at man forstår deres følelser uanset om det er vrede, kede af det, frustrerede eller andet. Men man bør gør det så det andet barn, som er involveret, fortsat respekteres og ikke gøres til "den slemme". Der er jo altid to parter i en sag:o)
At din datter i øjeblikket er lidt mere morsøgende, kan godt handle om at hun bliver bidt og er utryg ved situationen, men det kan ligeså vel være hendes alder og hendes behov for spejling i mor. I takt med at hun bliver ældre, vil I opleve perioder, hvor hun vil være skiftevis mere på den ene eller den anden forælder.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske