Svar: 8 mdr og flytning
31. august 2006
Alder:
8 mdr.
Kære familie i Moskva
Det lyder rigtig godt at far har taget ferie, så I alle kan få lidt ro på og finde jer til rette. Er det meningen at du skal gå hjemme det første stykke tid? I givet fald vil det jo nok forholdsvis hurtigt blive hverdagen for jeres lille dreng.
Det er rigtigt at han vil være i separationsfasen, hvilket er en tid, hvor han har mere behov for mor og far end tidligere. Men I vil jo også være der for ham og jeg tænker derfor at det helt store spring for ham, vil være at skulle forholde sig til nyt hus, ny omverden generelt. Da I begge vil være der for ham og hvis I begge virker glad og rolige ved at flytte tilbage til Danmark, så vil han også være glad og rolig.
Med den alder han har, vil han spejle sig rigtig meget i jer og i jeres måde at håndtere tingene på. Det vil være af stor betydning for ham at kunne sidde hos jer og studere andre på afstand. Det vil således være vigtigt, når andre kommer på besøg, at de holder afstand og lader ham tage kontakt, hvis han har lyst. Han vil have det bedst med at sidde hos jer og studere og det skal han have lov til. Andre kan få lov at holde ham, når han har vænnet sig til det hele og lært de forskellige at kende.
Det kunne virke tiltalende at tage ham ind i soveværelset, fordi det kunne give ham ekstra tryghed. Det kan også godt være at det bliver nødvendigt, men i første omgang synes jeg I skal prøve at lade ham sove på eget værelse. Han er så gammel nu at han er meget bevidst om hvad der sker og det kan derfor blive meget svært at få ham tilbage i eget værelse, hvis han fra starten kommer ind til jer.
Men som I selv skriver, så er det meget vigtigt at han er tryg. Derfor må det komme an på en prøve. Sengen, legetøjet, dynen osv. vil være genkendelig, men lydende, lugtene, skyggerne på værelset osv. vil være anderledes. Så hvis han virker bange, så skal I naturligvis være der for ham. Så må han lære at sove på eget værelse senere.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske