Brev:
Sover ikke i lift eller vugge om natten
31. august 2006
Alder:
1 mdr.
Sover ikke i lift eller vugge om natten
Hej Helen
Så er jeg på banen igen med endnu et spørgsmål. Vores søn er nu 4 uger gammel, og grædeturene som jeg tidligere har haft spørgsmål om, er ikke så slemme eller vedvarende mere (7-9-13 og krydsede fingre).
Nu prøver vi på at få ham til at sove i sin vugge ved siden af vores seng. Dette har dog vist sig at være svært: Han sover egentlig ganske tilfredsstillende (2-4 timer ad gangen) så længe han ligger hos mig i vores seng (f.eks. i.f.m. med at ham ammes om natten), men ligeså snart vi prøver at ligge ham i vuggen bliver han så urolig og ender med at græde. Så ender det efter et stykke tid med, at vi tager ham op, og så falder han i søvn imellem os igen.
Jeg tænkte, at vi så skulle prøve først at lade ham sove i sin lift som stadig kunne stå imellem os, men han bliver også urolig ligeså snart han kommer over i den.
Jeg prøver at minimere antallet af "amme-ture" i løbet af natten, så han kun får 2-3 gange, men når han først er blevet urolig i vuggen/liften er det eneste der får ham til at falde til ro igen at få bryst. Og så ender det igen med at han falder i søvn hos mig og så starter det forfra.
Vi gør ellers meget ud af, at der er stille om natten (d.v.s. ingen snak under evt. natlige bleskift o.s.v.).
Det er ligesom om, at hele natten for mig flyder sammen i eet stort amme/prøve-at-give-sut/trøste/skifte-ble scenarie, og jeg syntes bestemt ikke at der er "kontrol" over nætterne. Det er ved at blive sådan, at jeg efter amningen sidder med ham i laaang tid (tre kvarter til en hel time) EFTER at han er færdig, bare for at være sikker på, at NU sover han, men når jeg ligger ham hen i vuggen eller liften vågner han alligevel.
Jeg prøver at bevæge mig så stille som muligt når han skal hen i liften/vuggen.
Har du nogen forslag til, hvad vi kan gøre eller ændre i vores rutiner for at han kan komme over i sin lift eller ligefrem sin vugge uden det store bøvl??