Svar: Sover ikke i lift eller vugge om natten
31. august 2006
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Så vidt jeg kan regne ud, så er din lille dreng 4-5 uger nu og det er derfor helt naturligt at han stadig føler størst tryghed ved at ligge i din favn, mærke dit hjerteslag, din vejrtrækning og ikke mindst at blive holdt om.
Da han lå inde i maven stødte han ind i noget, hver gang han sparkede og bevægede arme og ben. Det er derfor meget utrygt og ubehageligt for ham at komme fra din varme favn over i en koldere lift eller vugge, hvor man kan bevæge sig frit.
Derfor vil det ofte være en rigtig god idé at svøbe barnet. Der er netop kommet en ny bog som hedder "Svøb dit barn". Du finder den i min bogguide og jeg tænker den måske kunne være noget for jer.
Det er vigtigt at du prøver at lægge ham i liften også om dagen, så han stille og roligt lærer at sove i den. Det er altså ikke kun om natten. Dertil kommer at det vil være en god idé at du lægger ham til at sove når han umiddelbart er færdig med at spise hos dig. Hvis du sidder med ham, skal du sidde med ham meget længe, da du ellers risikerer at flytte ham lige når han er ved at skifte søvnfase. Prøv derfor at putte ham lige efter amning.
Giv ham endvidere en sut. Vælg gerne en af de gammeldagsmodeller, hvor du kan trække en stofble igennem. Det vil være en trøst for ham og virke beroligende at ligge med en "sutteklud" ved ansigtet.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske