Brev:
10 mdr. holder fest om natten
31. august 2006
Alder:
10 mdr.
10 mdr. holder fest om natten
Hej Helen
10 mdr. gl. pige roder rundt om natten fra kl. 4 til 6, og sover så indtil kl. 8.
Kort fortalt, jeg har skrevet til dig før, så har vi først ingen soveproblemer haft indtil 5 mdr. Derefter flyttede vi til et andet land, et nyt hus med to etager, hvor soveværelset er ovenpå, og hun kan derfor ikke høre os som før. Har sovet med hende i vores egen seng, efter råd fra dig, for, at skabe tryghed igen.
Nu sover hun efter en flaske og op på skulderen af mig, hvorefter jeg ligger hende ned i hendes egen seng, som står i vores soveværelse. Sådan foregår det de tre gange om dagen. Barnevognen fungerer ikke her hvor vi bor, men ellers når vi er i DK mv. Hun er forkølet på 11. dag og derfor startede det med, at hun kom op på min skulder, mens jeg sidder op i sengen. Det fungerer upåklageligt og tager ganske kort tid.
Jeg er glad og lettet, da jeg før gik hende i søvn i barnevognen, hun var nemlig i fuld vigør, startet på at kravle og stå op, så derfor meget aktiv og ikke til at ligge ned.
1) Denne pludselig nattefest på 2 timer, hvor hun roder rundt i egen seng og derefter i vores, kysser min mand og jeg osv. Hvorfor? Hun græder ikke, er dog snottet. Falder til sidst omkuld nærmest i vores fodende ovenpå dynen. Dette trætter mega meget på mig, og jeg har efterhånden en kort lunte, det har stået på i 6 nætter nu, og jeg er så irriteret på det hele, at jeg har en umådelig trang til at råbe højt, eller blot lade hende vælte rundt og klage/småklynke i sin egen seng. Dette har både min mand og jeg svært ved. Vi er ikke gode til, at lade hende græde/brokke sig.
2) I dag prøvede jeg så, da hun ikke ville falde til ro på min skulder - rodede rundt - at tage springet og putte hende over i sin egen seng. Tændte en spilledåse, sagde godnat og var inde ved siden af. Hun brokkede sig, og gråden tiltog, ændrede sig til flitsbue, rækken armene op til mig og være helt ulykkelig. Dog vil jeg sige en tendens til hysteri fremfor ked af det.
Dog er jeg i tvivl om hun er ked af det og oplever det som svigt eller det er et spørgsmål om, at holde ud. Det sidste kunne jeg ikke. Efter 10 min. mistede jeg tålmodigheden og kunne ikke holde ud, at høre på hende, hvorefter jeg hev hende op ad sengen, og var rigtig irriteret. Ved godt, at det ikke er til gavn for hende eller situationen.
Min frustration er dog stor, da jeg efterhånden oplever det som et fængsel dette puttearrangement og oplever, at hun fuldstændig styrer showet. Jeg lagde hende op på min skulder og efter hun hiksede en 5 min. sov hun. Et eller andet sted var der ingen pointe i at lade hende græde så. Men jeg er i tvivl, om det er trods/vane, hun er jo 10 mdr. Hvis det er vane, er det jo vores egen skyld, men et helvede efterhånden.
Det betyder meget for mig, at hun sover fast to gange om dagen og at det ikke er sådan et problem, at skulle sove og give slip.
Hun har afføringsproblemer, er bange for at komme af med det, da det nogle gange er hårdt. Lang historie med det. Det er dog i bedring, men jeg oplever, at hvis hun ikke er kommet af med det om dagen, så holder hun nærmest igen når hun skal sove, og prutter så i søvne eller vågner hvorefter hun så prutter.
Derudover hører med til historien, at vi har rejst meget, og har holdt 5 ugers sommerferie i DK. Så nu er hun hjemme i vante omgivelser og sin seng. Om det hele har noget med hinanden at gøre, tja, jeg er lidt forvirret og lidt træt af det. Ved godt at der er tale om perioder, men synes nu, at soveproblematikken har varet længe nu.
Ser frem til dit svar.
Mange venlige hilsner
En mor der prøver sit bedste