Svar: 10 mdr. holder fest om natten
31. august 2006
Alder:
10 mdr.
Kære mor der prøver sit bedste
Jeg ved du prøver dit bedste, naturligvis gør du det. Sidst du skrev drøftede vil det at komme på eget værelse og om at det kunne være godt at gøre dette, da din datter på det tidspunkt var 7 mdr gammel. Jeg nævnte at det kunne være en fordel at gøre det på dette tidspunkt, fordi hun i en alder af 9-10 mdr ville være meget mere bevidst og være i en anden udviklingsfase. Det er den fase hun er nået til nu.
Jeg synes fortsat det vil være en rigtig god idé at I prøver at putte hende i hendes egen seng. Nu er i hjemme i vante omgivelser og her skal I forsøge at skabe nogle mere faste rammer og rutiner. Du beskriver selv, at det hele omkring jer nu virker lidt mere roligt, netop fordi I er hjemme igen, og det skal du udnytte.
At din lille pige, så oven i købet er blevet syg er synd for hende og det er svært for hende at forstå, hvorfor hun pludselig ikke kan trække vejret, fordi hun er forkølet. Hun kan ikke finde ud af at pudse næse som vi andre, men at få lidt lun mælk hjælper og løsner og derfor beder hun om dette.
Du må også gerne give hende lidt kamillete med lidt sukker. Det er okay til en forkølet pige:o) Hun har også brug for at ligge lidt højt med hovedet, da det hjælper hende med at trække vejret. Det er også derfor hun finder ro ved at komme op på din skulder.
Mit råd er derfor, at du giver hende noget varmt at drikke og så putter hende i egen seng, som du har eleveret hovedgærdet på.
Jeg er ret overbevist om at jeres lille pige sover uroligt og vågner pga snot. Det kniber simpelthen med at trække vejret igennem næsen og skal man hele tiden trække vejret gennem munden tørrer slimhinderne i munden ud og så er det endnu sværere at sove.
Når hun vågner, så hjælp hende med at få luft/passage i næsen og give hende lidt lunt at drikke. Put hende herefter igen.
Det vil også være vigtigt at I holder hendes mave igang og kan det ikke lade sig gøre via kosten alene, må I give hende afføringsmiddel, f.eks. laktulose, hvis I kan få det, hvor I bor.
Jeg kan godt læse og se ud fra dit brev at du er træt og frustreret. Det bliver man nogle gange som forældre:o) Jeg tror dog ikke dette problem handler om vilje eller uvane, men mere om at jeres datter har en alder hvor hun har brug for at vide at I er der og så om at hun er smadder forkølet. Det er således en periode:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske