Brev:
Søvnbesvær 8 måneder
31. august 2006
Alder:
8 mdr.
Søvnbesvær 8 måneder
Hej Helen
Jeg har før "nasset" mig til råd og vejledning fra dine svar til andre mødre i brevkassen, men nu er det vist på tide, at jeg beder om din hjælp.
Vores datter er 8 måneder, sund og rask, glad og rørig. Vi har kun et eneste problem: Hun nægter at sove. Med megen overtalelse (læs barnevognsture, mælketåre, nussen på ryggen) lykkes det for os at få hende til at sove højst to timer i løbet af dagen fordelt på en time formiddag ved 9-9.30-tiden og en time eftermiddag ved 13.30-14-tiden. Om aftenen lykkes det først at få hende til at bukke under ved 22-23-tiden. Herfra sover hun til 6.45 ca.
Dog snyder hun os ofte om aftenen, hvor hun er meget træt og bliver lagt til bryst ved 19-tiden. Her falder hun så i søvn, men vågner igen ½ time senere og så er der krudt i hende til sent på aftenen. Det tærer hårdt på hendes far og jeg, da vi nu næsten ingen voksentid har sammen mere. Indtil for ca. 2 måneder siden sov hun fra kl. 18-19 til 06 uden at vågne og så 2 gange ½-1 time i løbet af dagen. Jeg har troet at det var en fase, men nu tvivler jeg.
Følgende tanker og observationer har vi gjort os:
1. Vi har fra starten fravalgt et putteritual for ikke at komme til at hænge ved barnesengen i timevis hver aften. Isabella får aftensmad, bliver vasket og kommer i nattøj og bliver ammet. Herefter plejede vi at kunne lægge hende i seng. Hun sover på eget værelse og har gjort det siden 3 måneders alderen.
2. Hun har haft en periode, hvor hun får vendt sig i søvne, og græder, når hun ikke kan komme tilbage, selvom hun er godt med motorisk.
3. Lægen har undersøgt hendes ører osv, men har ikke fundet noget. Isabella har aldrig været syg.
4. Isabella blev ammet fuldt ud til hun var næsten 6 måneder, hun spiser 5 måltider om dagen og drikker megen mælk og vand. Hun bliver stadig ammet morgen og aften (jeg har trappet eftermiddagsamningen væk, da jeg er gravid igen).
5. Natteuroen begyndte, da der var meget varmt, men det er der jo ikke mere, så det kan ikke være årsagen.
Håber, at du kan hjælpe os med nogle forslag til, hvad vi kan gøre. Vores datter er glad og aktiv hele dagen, kan ikke kravle endnu, men møver sig frem og kan komme op at stå på alle fire og triller. Hun sidder fint og snakker løs. Hun har aldrig været glad for at sove, men jeg synes at hun sover mindre og mindre og jeg bliver nervøs for hendes mentale udvikling.
Mange venlige hilsner
Isabellas mor