Svar: Søvnbesvær 8 måneder
31. august 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Isabellas mor
Velkommen til og tillykke med at du venter dig igen. Det lyder dejligt:o)
Nogle børn sover meget og andre mindre. da Isabella alle dage har sovet mindre end gennemsnittet, men har virket glad, udviklet sig rigtig godt og i det hele taget virket til at trives, så hører hun nok bare til dem, som ikke behøver så meget søvn og det er okay.
Jeg kan dog godt forstå at I nu synes det er lige lidt nok, og det lyder også som om at hun faktisk er begyndt at forkorte sit søvnbehov yderligere.
I skriver at I ikke har putteritual - men at få mad, blive vasket og komme i nattøj - det er et ritual:o) Dertil kommer at det lyder som om at jeres datter har tilføjet "efter ½ timer kommer jeg op og lege". Hvad ville der ske, hvis hun ikke kom op? Hvordan vågner hun? Er hun grædende, eller kunne hun falde i søvn igen, hvis hun fik lidt varm mælk? Er det underholdning eller tryghed hun søger?
Det kan være vigtigt at prøve at skelne disse ting fra hinanden. Hvis det er underholdning, så kunne hun måske blive liggende i sin seng, få sunget en sang og så ikke mere. Hvis det er tryghed, så kunne hun måske også blive liggende i sin seng, men hvor I hele tiden kom ind og viste hende at I var der, betrygge hende i at hun roligt kunne lægge sig til at sove, og så gå igen, for hele tiden at komme tilbage.
Altså forsøge at fortælle hende at det er i sengen hun skal være og det er ikke muligt at komme ind og lege på dette tidspunkt.
Der sker rigtig meget for jeres datter i øjeblikket, hun udvikler sig stærkt motorisk, hvilket også kan give en motorisk uro om natten. Samtidig er det den begyndende separationsfase. Fysisk øver hun sig i at krybe og kravle. Fra at sidde på skødet, bevæger hun sig ud i verden, tjekker at i er der, skal lige have et lille knus, tankes op og bevæger sig så lidt videre. Mentalt har hun brug for at vide at I er der, når hun ikke kan se jer.
Netop derfor kan det være en god idé at bruge "se-til" metoden, hvor hun fortælles at hun skal sove, men hvor I hele tiden kigger til hende, betrygger hende i at I er der og det er okay at sove og ikke lege nu.
Oplever du at din graviditet fylder noget allerede? Kan det f.eks. tænkes at du ikke længere løfter din datter og bærer rundt på hende som du gjorde før? Du skriver at amningen midt på dagen er væk nu, men er der andre ting, som kunne påvirke din datter. Jeg tænker naturligvis på at hun jo stadig er en lille pige, som har brug for rigtig meget kæleri, omsorg, nærhed. Vær derfor opmærksom på at det ikke er fordi hun et eller andet sted "mangler" dette at hun skaber opmærksomhed omkring sig selv på en ny måde.
Håber I kan bruge lidt af mine tanker. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske