Brev:
For meget amning?
31. august 2006
Alder:
6 mdr.
For meget amning?
Kære Helen
De sidste par uger har vendt lidt op og ned på det hele. Hun pivser generelt mere, vil gerne kravle, men møver mere, hvilket hun synes er klart utilfredsstillende og sover dårligt. Dvs. både dag og nat vågner hun (modsat tidligere) efter ca. ½ time ofte med et råb, og jeg skal så putte hende igen - en temmelig træls affære, da jeg enten har hende på arm hele tiden og en pivset og træt baby. Jeg er klar over, at det kun er for en periode, men jeg har alligevel lige brug for at vende hendes dagsrytme med dig.
Kl. ca. 04/05 - ammes
Kl. 6.30, hvor hun vågner - ammes (idag forsøgte jeg at undlade denne amning og istedet give hende havregrød, men det afviste hun).
Vi hygger, leger, bringer storebror i børnehave.
Kl. 10 - morgenlur.
Kl. 11 - hun vågner og vi leger eller handler.
Kl. 12 - grøntsagsmos og ammes.
Kl. 12-14.30 - tur i byen, leg.
Kl. 14.30 - eftermiddagslur ofte indledt med en amning.
Kl. 16-16.30 - hun vågner - får en tår vand af kop.
Kl. 17.30 - grøntsagsmos med lidt kød efterfulgt af amning.
Kl. 19.30 - aftenputning inkl. amning.
Jeg tænker på, om hun ammes for meget i forhold til den mere mættende skemad. Hun kan som regel godt lide mos/grød, men spiser hvad der svarer til ca. 10 skefulde max. Er det 'nok'? Hun spiser fint, omend lidt uengageret - det er som om, når brystet bliver tilbudt efter mosen/grøden, at hun så tænker 'Ah, nu kom den rigtige mad!' - og virker særdeles fornøjet.
I løbet af dagen giver jeg hende ting at gnave i, fx. rugbrødsskorper, lidt avokado på ske eller tørrede æbleskiver. Hun sover som sagt mere uroligt om natten også - ikke noget gråd som sådan, men behov for putning. Jeg ved dog, at hvis jeg lige venter lidt, når hun vågner, falder hun ofte i søvn af sig selv igen. Hun sover i en tremmeseng ved siden af vores. Eneste sted ellers er inde hos storebror på 5 år.
Jeg ville egentlig gerne flytte hende derind, men ønsker jo ikke, at hans nattesøvn skal spoleres plus det egentlig er meget nemt, når hun er lige ved siden af og vågner. Jeg føler ikke, at det er os der larmer, og får hende til at vågne. Om dagen sover hun ca. 2-3 timer. Om natten fra ca. 20-6.30 - med en enkelt amning der ved 4 tiden.
Som sagt: jeg har brug for lidt input til maden og også til søvnen, hvis du har nogle gode råd.
Mange hilsner
Mig