Svar: For meget amning?
31. august 2006
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg tænker at det lyder fornuftigt at prøve at få lidt mere skemad i din datter. Det er udmærket at amme hende også, da det også er med til at holde maven igang, så det er ikke enten eller:o)
Det er fint med amning om morgenen. Det er en dejlig måde at vågne op og det er for mange børn rigtig svært at spise morgenmad meget tidligt.
Derimod tænker jeg at der går lang tid fra kl. 6.30 til 10, hvor hun måske godt kunne tilbyde en portion havregrød eller anden form for grød. Jeg forestiller mig altså at hun får noget grød om formiddagen inden sin formiddagslur.
Tilbyd hende også gerne vand af kop sammen med skemaden, så hun stille og roligt lærer at drikke mere og mere af kop. Vandet vil også fylde lidt i maven og kan på sigt være med til at også at give lyst og plads til mere mad, hvor den efterfølgende mælk fylder helt godt op. så lidt mere vand vil også give lidt mindre mælk på sigt. Og dermed også lidt mere plads og lyst til skemad - tingene hænger jo sammen.
Grøntsagsmos til frokost og om aftenen er rigtig fint. Nogle børn vil omkring 7 mdr´s alderen have glæde af også at få lidt grød eller frugtmos med mælk om eftermiddagen, men det er ikke nødvendigt for alle, så planen ser umiddelbart fin ud.
Det er rigtig fint at du også giver hende mad, som hun kan holde i hånden og øve sig på.
Med hensyn til at sove på værelse med storebror, så er dette en rigtig god idé. Som de beskriver det, så synes jeg du også du skal vente til din datter er blevet lidt ældre. Så længe du sørger for at I så vidt muligt ikke forstyrrer hinanden om natten er det fint.
På et tidspunkt bliver hun så stor, at det vil være rigtig rart med en godnatsang og en historie, og så kan de måske få dette på samme værelse og vil finde roen og nyde at ligge sammen. Men det er som sagt okay at vente lidt.
Det er således fint at du prøver ikke at reagere for hurtigt, når hun giver lyd fra sig om natten. Hvis hun kræver brystet midt nat, så må du tilbyde hende dette, men samtidig prøve bare at lade hende finde roen og trygheden og så lirke brystet ud af munden på hende. Hun skal ikke mætte sig med mælk. Er hun rigtig tørstig, så kan hun få vand, men ellers prøve at få hende til at falde til ro uden noget. Ammes kan hun så kl. 6.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske